onsdag 21 januari 2009

Vardag

Barnen är på dagis och i skolan.Tjohooo!
Victor är på dagis för första gången på 1 månad så han var väl inte jätteglad över att gå idag, men det var heller inge vilda protester. När vi kom till dagis så hade de möblerat om lite i rummen, så Victor ville såklart gå runt och kika (måste ha koll på var "byggis" är ;)). Tyvärr var det inte helt säkert om hans bästa kompis, G, skulle komma idag eftersom han varit sjuk i 2 dagar. Förhoppningsvis kommer han idag, så Victor får leka med honom.
Jag måste bara berätta lite om Victors kompis G. Han och Victor är lika gamla (det skiljer någon månad bara) och lärde känna varandra när G började på "vårt" dagis när han var 3 år. Eftersom Victor var ny på avdelningen så försökte personalen få ihop dessa och få dem att leka med varandra. Utvecklingsmässigt var de väldigt lika, och båda hade en sen språkutveckling. Dessutom är de kroppsmässigt otroligt lika.
Efter ett par månader började de kommunicera med varandra och verkade komma väl överrens. Efter ytterligare några månader var de oskiljaktiga. De höll varandra i handen och gjorde allt tillsammans. De väntade alltid på varandra om den ena var på toa t ex.
Under en period i slutet av sommaren förra året gick Victor igenom en period (2-3 veckor var det väl) då han blev ledsen när G gick hem på eftermiddagen. Victor slutade 1 timme senare än G, och så fort han såg G's mamma eller pappa komma, sprang han och lade sig på en soffa och grät. Jättejobbigt var det, men det gick ju över.
Oftast kommer Victor före G till dagis, men några enstaka gånger är G där före, och när Victor märker det skiner han upp och har knappt tid att säga hej då ;).
Det är underbart att se sådan vänskap som de har. Jag trodde att de skulle komma ifrån varandra under sommarlovet förra året, men inte. De tog upp vänskapen där de lämnat den, som om det bara hade gått en helg. Jag hoppas att vänskapen håller i sig upp genom åldrarna. Tanken är ju att de ska gå i samma klass i skolan så småningom också, och det skulle vara roligt att se dem utvecklas tillsammans.

Tjejerna är också i skolan idag. Simone tyckte att det skulle bli kul att få komma tillbaka, men Paulina var inte överlycklig (så det var som vanligt).

Så nu ska jag försöka hitta en vinkling att skriva C-uppsatsen om. Vi skulle fortsätta på B-uppsatsen som handlade om hur ofrivilligt barnlösa anser sig bli bemötta av samhället i stort och hur detta påverkar deras självkänsla. Ofrivilligt barnlösa ska vi skriva om, men kommer det bli om samma sak, eller något annat? Tips (ämnet är psykologi)? Kanske om hur ofrivilligt barnlösa mår av hela karusellen med prover, tester och uteblivna positiva graviditetstester? Hur hela den negativa spiralen påverkar dem i deras vardag?

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Spännande ämne för uppsatsen. Skall ni intervjua en massa människor o s v då också? En sak som jag har tänkt på med de som inte kan få barn "på egen hand". En del landsting betalar ju bara för första barnet - om man vill ha syskon till sitt barn sedan, så är det inte säkert att man får hjälp. Jag kan förstå om de inte vill hjälpa till med fyra och fem barn - men iallafall två?! Det måste kännas diskriminerande, kan jag tycka...

Jag är också nyfiken på hur många som är öppna med att deras barn är IVF-barn och hur många som "mörkar" för att de inte vill att omgivningen skall veta att de inte "funkar som de skall"... Min gissning att det är ett gäng...

Näe, nu skall jag sluta föda dig med idéer - jag är helt övertygad om att du har idéer så det räcker ändå :).

Ango sa...

Mamma J.
Ja, vi ska ut och intervjua personer. Vi håller på och diskuterar just nu om vi ska göra intervjuer eller enkäter där man själv skriver om sina upplevelser. Ur etisk synpunkt kan man inte garantera någons anonymitet vid en intervju, men det går vid en enkätintervju. Eftersom det är ett känsligt ämne för många så kanske det är svårt att få bra svar vid en intervju. Vi får se hur det blir när det är dags om några veckor ;).
Väldigt intressanta frågor!
Vi diskuterade lite fram och tillbaka igår, så jag ska sätta mig och skriva ihop ett utkast nu. Det behöver inte vara så smalt just idag, bara ett utkast så vi får "rätt" handledare.

Kram
/Ango

Populära inlägg