måndag 5 januari 2009

Bra, dåligt och lite creepy

Det är något med datorer och 2009, men vad? Ungarnas dator stendog häromdagen. De fick en ny, en likvärdig med den de hade (som inte är stenåldersvarianter utan Dell (say no more!) 1,7 gHz processor, med bara ett par år på nacken). Två dagar har väl gått sedan maken installerade den nya datorn och ungarna har knappt suttit vid datorn (2 timmar max, fördelat på de 3 ungarna). Idag skulle Victor spela ett spel på den, men jag skulle installera det först. Skivan gick inte igång på autorun som jag öppnade CD-romen själv på datorn och klickade på den. Den visade en helt tom disk... eh, jaha. Stängde ner och öppnade igen. Samma sak. Samtidigt krånglar musen och går jätteryckigt och trögt om vartannat över det öppna fönstret (på skrivbordet funkade musen som den skulle). Startade om datorn och voila; datorn har trollat bort hårddisken. Se där ja! Datorn hittar ingen hårddisk... Den sitter kvar, det vet jag, men det fattar inte datorn. Jaha, det är bara att bygga en ny dator igen då... Tur att vi inte har några problem med att fixa delar i alla fall.

Det bra då: Min bil lever igen! Den tvärdog någon gång i oktober och min ruskigt snabba make har inte gjort något med den (som han lovat), så jag ställde av den eftersom skatten skulle betalas och bilen skulle besiktas (måste fixa avgasröret som läcker lite innan besiktningen). Nu ställde vi på bilen igen igår och bogserade hem den till mina svärföräldrar där maken tog ur batteriet och satte det på laddning (de försökte ladda batteriet för att slippa bogsera, men batteriet tog ingen laddning, det var för urladdat för det). Ikväll satte han i batteriet igen, och bilen funkade. Tjohoo, min lilla pruttbil funkar! Nu ska den bara besiktas så den är fit for fight igen (den har lite småskavanker som måste fixas också, som ett par säkringar till fönster och spolarvätskan, och varningsblinkersen funkar inte heller).

Creepy då.
Radhuset som vi bor i blev hastigt utrymt, då mannen i paret hastigt dog, precis utanför dörren...
Sedan vi flyttade in har det då och då kommit små doftmoln med svett- och röklukt blandat. Ibland är det i köket, ibland i badrummet, ibland i matrummet...ja, det kan vara i vilket rum som helst. Lukten försvinner lika tvärt som den kom, och lukten ligger väldigt centrerad över en viss plats (flyttar man sig några steg därifrån känner man ingenting).
Idag satt Roger i vardagsrummet och jag var i matrummet, och Roger sa; "Nu luktar det här inne". Paulina stod bredvid, och frågade "vadå?". Roger berättade att ibland luktade lite konstigt och hon sa: "Ja, ibland luktar det svett och rök". Jaha, fler som känt det alltså.
Nu till det creepy: Grannen; en kille på 17 år, som är kompis med ena bonussonen, berättade att han som dog (precis utanför vår ytterdörr) dog rökandes när han var på väg hem från en träningsrunda...
Jag tror på övernaturliga fenomen, även om jag anser att väldigt, väldigt mycket går att förklara på naturlig väg, men det finns saker som man inte kan hitta bra förklaringar till. Det här är en av dem... Inget vi tänker på mer än när det luktar, och inget vi bryr oss om heller. Jag själv är så himla van efter alla år med mystiska händelser så jag reagerar knappt längre.

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Anonym sa...

Datorer och bilar lever helt klart sitt egnas liv.

Det där med dofter är intressant. Ibland sent sent om kvällen lägger sig en svag svag doft av tobak i mitt sovrum. Det sker aldrig annars och bara i bland och jag känner igen den där doften, det är samma doft som spred sig när min morfar puffa på sin pipa.

Mamma J sa...

Usch, tycker inte om creepy :(...

Anonym sa...

Kan det vara därför datorerna krånglar? Pga creepy saker?

Populära inlägg