måndag 12 januari 2009

Definitivt magsjuka,

och inte vinterkräksjuka, och det tackar jag för (man får ju försöka att se det lite positivt liksom).
Victor har kräkts massor av gånger, men slutade vid 13-tiden, och fick då feber istället.
Trots att han har kräkts, har han druckit vatten (till och med bett om det), vilket jag är glad för.
Vid 15-tiden sa han att han ville ha mjölk, ett tecken på att han började må bättre. Jag förklarade för honom att någon mjölk kunde han inte få, men väl vatten. Vid 19-tiden bad han om mat, så nu är han definitivt på bättringsvägen. Nu återstår att se om någon annan insjuknar...
Jag pratade med dagis idag och sa att Victor får bli hemma hela veckan. Jag skulle vara i skolan måndag till onsdag den här veckan, men tisdag och onsdag var det bara forskningspresentationer som lärarna skulle ha (inför handledningen av C-uppsatsen) och jag vet redan vad alla utom 2 har forskat om, så det känns inte viktigt. Victor skulle ju inte fått gå till dagis förrän på torsdag i alla fall, och jag har inget att göra torsdag och fredag så han kan lika gärna vara hemma då också. Han och jag ska ut på shoppingresa, någon av dagarna, tänkte jag. Vi ska till IKEA och Jysk och shoppa lite.
På fredag ska jag och R gå på bio. Hans ex-fru ska vara barnvakt hemma hos oss medan vi är iväg (det är tur att det är vettiga relationer mellan dem). Vi tänkte kolla på nya Wallander-filmen "Hämnden".
Eftersom det är över 1 år sedan vi hade barnvakt och var iväg själva så ser jag fram emot det och hoppas såklart innerligt att det inte ska härja magsjuka här hemma då...

Var på bibblan och lånade lite nya böcker idag. Har hittat en författare som jag verkligen gillar. Hon har skrivit många ungdomsböcker om riktigt starka ämnen som misshandel, våldtäkt och militanta veganer. Författaren heter Christina Wahldén, och jag gillar verkligen hennes böcker. Majoriteten av böckerna är ungdomsböcker, men hon har även skrivit deckare (3 i alla fall) som jag tänkte låna så småningom. Idag lånade jag 4-5 av ungdomsböckerna (har läst 3 innan) och ser fram emot att få läsa dem (ska bara läsa färdigt Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist) först.

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Stackars stackars er! Hoppas innerligen att ni slipper, ni andra!

Men, du - hur vet man om det är vinterkräkan eller "vanlig" magsjuka?

Det är information som jag verkligen behöver :).

Krya på er/Victor!!

Ango sa...

Mamma J:
Vanlig magsjuka är lite mildare och inte lika långvarig som vinterkräksjukan. Oftast kräks man bara några timmar (och man känner sig lite illamående innan) vid magsjuka, medan vinterkräksjukan är mer aggressiv och kan hålla på med kräkningar och diarréer i 1-3 dygn. Vinterkräksjukan kommer dessutom inte smygande, utan slår till utan förvarning.

Kram
/Ango

Populära inlägg