söndag 20 september 2009

Namnförslag?

Har funderat och funderat på det där med namn till en eventuell liten kille. Eller eventuell, det är en kille. Svärfar har ju sagt det, och han har aldrig fel...
Tjejnamn hade vi klart, men killnamn är så grymt svårt. Jag har Vilmer, Max, Elmer och Sander som förslag. Vilmer är extra favorit av de tre, men tyvärr är det MÅNGA Vilmer som föds just nu.
Lillkillen ska ju ha 3 förnamn, precis som sina syskon, och vi har inte ett enda på förslag. Ett släktnamn ska han ha, men jag vet inte om det kanske kan bli efter min farfar; Henning. Då är det två namn kvar.
Vad tycker ni? Strunta i vad syskonen heter, för det är inget som måste passa ihop (det passar ihop när man vant sig ändå, och barnen är unika individer som jag inte vill ska klumpas ihop ens med namnstil eller så). Skriv en massa namnförslag...snääällla!

Pussen & Kramen
/Ango

7 kommentarer:

Marie från aff sa...

Ja det tycker jag absolut att du ska, de är ju så fina bolorna! :D
Namn är verkligen svårt!

Skickar mina förslag som vi funderade på innan vi fick veta att det var en tjej!

Alfred
Caspian
Dominic
Imre
Leon
Loke
Lukas
Matteo
Ossian
Troy
Vide
Vilmer
Zander

Oj nu blev inlägget långt :) Vi står och velar mellan typ 5 tjejnamn just nu, men det lutar åt celina!

Ango sa...

Marie:
Kommenterar dina förslag (som är helt i min stil):
Alfred - har funnits på min lista, men föll bort då äldsta dotterns stora kärlek heter så ;).
Caspian - Ja, det ska läggas till.
Dominic - Jag har en tjejkompis som heter Dominique, samma namn, olika stavning så det känns "onstigt" att ge till en kille.
Imre - Gillar det
Leon - Det finns en hemsk unge på vår gård som heter så...tyvärr.
Loke - Helt ok.
Lukas - har varit inne på det namnet också.
Matteo - Måste känna lite på namnet.
Ossian - Underbart namn!
Troy - Visserligen skulle yngsta dottern ÄLSKA det, eftersom hon ÄLSKAR High school musical (och huvudpersonen heter Troy), men inte helt i min smak.
Vide - Jättefint!
Vilmer - Mitt favoritnamn just nu!
Zander - Också på topplistan, fast med S istället för Z.

Tack för alla förslagen!

Mamma J sa...

Åh, vad kul! Jag har inte varit inne på AFF på evigheter men alltid när jag är där så pratar jag gärna namn...

Ja, jag gillar också namnet Vilmer (och vad jag tycker om namnet Max behöver jag kanske inte tillägga, haha). Vad sägs om William istället? Hyfsat jättevanligt det också, iofs - men det där är ju trots allt lite olika på olika ställen i landet och kanske inte hos er? Just nu?

Andra namn... Vill man ha ett vanligt men ovanligt namn så är ju de som är "våra" namn just nu ett bra tips:

JOHAN
DANIEL
ANDREAS
HENRIK
FREDRIK
MARKUS

Men, visst heter R:s pojkar något i den stilen "redan"?

Eller mer i den äldre stilen:

OTTO
ARON
JULIUS
GUSTAV
ELIAS (som en variant av Elisabeth - visst var det så hon hette, din mormor?)
eller kanske rätt och slätt
ELIS
ISAK (då kan dina barns initialer bli ordet VISP, haha!)
LOVE
LEANDER
JOHANNES
ADRIAN
CHARLIE
AUGUST
CASPER
ALVIN
NICOLAS
OSKAR
DANTE
ELLIOTT
ESKIL
JACOB
KONRAD
LUDVIG
MILO
MILTON
RUFUS (så udda, så coolt!)
THEODOR
VALTER

Ango sa...

Mamma J:
Tack för alla förslag! Det var många som föll mig i smaken!
Här kommer kommentarer:
JOHAN
DANIEL
ANDREAS
HENRIK
FREDRIK
MARKUS
Den här typen av namn gillar jag inte så mycket. De är dock väldigt vanliga här i "hålan" där jag bor. Känner flera små Johan, Nicklas och Fredrik. Tycker de känns så "helylle" på nåt sätt ;).

OTTO - Gillar jag, men associerar till Knasen (Schassens hund). Kul association, dock ;).
ARON - Gillar det jättemycket. SKa upp på listan.
JULIUS - Tyvärr hette min morfar det (i andranamn visserligen), och han är ingen person jag värderar högt.
GUSTAV - Hade jag som förslag i början, men Victors bästa kompis heter det (jag vet att det inte spelar någon roll egentligen).
ELIAS - Perfekt namn. En kombination av både Elsa och ELisabet.
ELIS - Måste smaka på det ett tag.
ISAK (då kan dina barns initialer bli ordet VISP, haha!) - Vad finurlig du är ;). Vi har tyvärr massor av Isak i vår bekantskapskrets.
LOVE - Gillar det.
LEANDER - Underbart! Superfint!
JOHANNES - Ger mig negativa associationer.
ADRIAN - Tänker på Adrian Mole (som man fick läsa i skolan, Englands Bert). Fint namn, måste smaka lite mer på det.
CHARLIE - Helt ok, men det finns också några såna i vår bekantskapskrets.
AUGUST - Underbart!
CASPER - Finns det också flera av i vår bekantskapskrets.
ALVIN - Det finns också med i funderingarna (ett av barnens favoriter i och med "Alvin och gänget" ;)).
NICOLAS - Heter en av mina bästa vänners yngsta son.
OSKAR - Har jag också haft uppe som förslag. Ska upp på listan igen.
DANTE - Jättefint!
ELLIOTT - Var ett favoritnamn för något år sedan, men har tappat popularitet hos mig sedan dess.
ESKIL - Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Måste fundera.
JACOB - Känns lite "präktigt" ;).
KONRAD - Coolt!
LUDVIG - Envisades jag med att kalla Victor för hans 3 första månader. Antar att han såg ut som en Ludvig ;). Finns i bakhuvudet om inga andra förslag passar maken.
MILO - Jättefint.
MILTON - Fint.
RUFUS (så udda, så coolt!) - Riktigt coolt!
THEODOR - Har funderat på det!
VALTER

Ango sa...

Missade ju Valter: Kanontufft och fint namn!

Angie sa...

Alltså, jag har läst genom de förslag du fått och tänk, jag hittar inget som passar mig och min lilla kommande. Om det nu blir en pojke... Svårt med namn.
Vad bra att du trivs med Teresa. Själv så skulle jag på inskrivning för 2 veckor sedan, men hon blev sjuk och i onsdags (när hon arbetat i 3 dagar) hade hon inte ringt och bokat om, gick heller inte att nå henne... så jag gav upp

Ango sa...

Angie:
Just killnamn är grymt svårt! Tjejnamn har vi ju klart, men svärfar säger att det är en kille, och han har aldrig haft fel (på 10 barnbarn och 1 barnbarnsbarn), så det är bara att leta killnamn ;).
Jag försökte få tag på Teresa i flera dagar på teletiden, men kom inte fram. Skulle avboka en tid jag hade fått till cellprov, och boka ny tid efter ultraljudet. Det tog nästan 1 vecka att få tag på henne...
Jag förstår att du gav upp när du inte fick en ny tid. Inskrivningen vill man ju på så snart som möjligt ;).

Populära inlägg