fredag 16 januari 2009

Skittelefon!

Förra året gick vår bindningstid ut på våra (min och R:s) mobiler. Jag ville ha en ny Nokia, men just den jag ville ha hade inte kommit ut på marknaden ännu, så jag (mitt nöt) köpte en SonyEricsson (BIG mistake). Jag har haft en enda SonyEricsson tidigare och sa redan då att jag ALDRIG mer skulle ha en sådan, men kom jag ihåg det? Nope, inte en chans (det gnagde lite i bakhuvudet, men jag ignorerade det).
Köpte en W890i, som har strulade en del redan från start. Nu har jag haft den i 8 månader (måste stå ut med eländet i 1 år TILL).
Sedan vi flyttade till radhuset har mobilen (också) strulat mer än lovligt (jag har väl berättat om alla datorer som får tuppjuck i tid och otid här ;)). Täckningen har varit urusel. Det går inte att nå mig på mobilen när jag är inne, och knappt ens när jag är ute. I displayen står alltsom oftast att det bara går att ringa nödsamtal *suck*.
Idag ringde R och frågade om jag hade fått hans SMS. Nej, sa jag, men tog upp mobilen för att kolla. Såg att den var avstängd (den stänger av sig självt när den har fått nog, typ). Jag försökte sätta igång den, men den var stendöd... Tänkte att batteriet har väl laddat ur riktigt snabbt då, så jag satte i laddaren. Då ser jag en röd lampa, bredvid kameraknappen på sidan som börjar lysa rött/orange. Det har det aldrig någonsin gjort tidigare. Letade på nätet, på sonyericssons hemsida efter vad det betydde, men se den lampan nämndes aldrig.
Eftersom jag hade nästan 1 timme på mig innan ungarna slutade skolan så slängde jag in Victor i bilen och så åkte vi till Köping för att lämna in skittelefonen.
Han som tog emot den hade heller ingen aning om varför lampan lyste för han hade aldrig hört talas om att den gjort det tidigare (såklart). Han skulle testa att göra en megasuperduperuppdatering och försökte starta telefonen, men den var som sagt stendöd!
Nu är den inlämnad på reparation i alla fall, och jag har snott Paulinas rosa mobil så länge (de hade inga lånetelefoner kvar, däremot en kö på sådana, så jag avstod).
När jag berättade om tekniken som strular så tyckte han att vi skulle mäta upp magnetisk strålning här hemma! Kanske skulle vara bra!
Nu hoppas jag att telefonen lagas snabbt, så jag får tillbaka den. Dessutom har jag bestämt att när Paulinas abonnemang ska förnyas så ska jag köpa en ny telefon till MIG. Vill hon ha en ny telefon sedan så får hon köpa en när mitt abonnemang ska förnyas ett halvår efter hennes. Gissa om jag ska köpa en hederlig Nokia nästa gång!?

Pussen & Kramen
/Ango

4 kommentarer:

enAnnan sa...

Själv är jag helt lika, fast tvärtom! :)
Jag vill bara ha SonyEricsson, har haft en Nokia en gång och var missnöjd hela tiden.
Mina barn får oxå bara SonyEricsson.

Ha en bra fredagkväll, hoppas "den skadade maken" är hemma igen och mår något bättre??

Mamma J sa...

Jag är precis som du. En gång en SonyEricsson - aldrig mer en SonyEricsson. Fast, om jag skall vara ärlig - min nuvarande Nokia är det en massa strul med också. Påminn mig innan du handlar, så skall jag kolla vilken modell jag har. Kollegan har också haft problem med just den modellen - så den skall du INTE ha.

Linnea sa...

Hej, jag vet inte hur mycket jag ska gå in på vissa saker eller om du bara vill klaga av dig lite =) SonyEricsson ger ut jättemånga olika modeller per år och det är naturligtvis varierande kvalité på det som ges ut av olika anledningar (som vi kan diskutera om vi träffas någon gång ;-). Men det jag ville säga är att den modellen som du har (W890) och dess föregångare W880 har haft problem med att batteriet ibland har varit liiiiiite för litet så att det blir glapp och då kan så att säga telefonen dö och då är det naturligtvis svårt att ladda den också. Ett tips om det är dålig mottagning kan vara att byta till GSM/3G nät, vet inte hur jag ska kunna förklara det, men kolla under Meny/Inställningar/Kommunikation/Mobilnät. Mina favoriter just nu är W980 och W705. Lycka till!

Ango sa...

enAnnan:
Det blir ju så att man hittar favoriter och gärna håller kvar vid dem.
Jag (och hela min familj) har lyckats få måndagsexemplar av SonyEricsson, men aldrig haft problem med Nokia. Nu har vi ändå 3 SonyEricsson och 2 Nokia i familjen, men 2 av SE är inne på reaparation just nu...

Mamma J:
Jag borde förstått att jag skulle väntat med att ta en ny telefon. Den jag ville ha kom ju ut på marknaden 2 månader senare. Den jag ville ha var en 6220.

Linnea:
Intressant med batteriet. Jag vet att SE ofta har haft batteriproblem i flera av sina modeller, och därför tenderar de att dö lite nu och då.
Jag har GSM/3G nät inställt, men det hjälper inte. Nu när telefonen varit som den varit så har det varit bra teckning (på alla andra mobiler i huset) och även om man får tro staplarna på min telefon, men ändå har den inte kunnat användas. Man har sökt mig på min mobil och inte kommit fram.
Nu vet jag inte vad som är fel på just den här telefonen, men jag har tyvärr inte fått någon bättre inställning till SE efter den här.

Kram
/Ango

Populära inlägg