torsdag 8 oktober 2009

Dyr kurslitteratur

Läste på Aftonbladets hemsida om Lunds universitets dyraste kurser (tror inte det skiljer sig så mycket mellan de olika universiteten). Psykologi, som jag läser, ligger på 2:a plats. Bara historia är dyrare.
Att det var dyrt att läsa psykologi har jag nog märkt! Majoriteten av alla böcker är på engelska (ytterst få finns översatta, eller i samma kvalitet som de från USA) och man behöver dem en hel termin så det är svårt att låna dem på biblioteket (om man har tur att hitta ett ex av just den boken på något av landets bibliotek). Undrar hur många tusenlappar jag lagt på basicböckerna?
Nu har jag läst en hel del pedagogik också, och där måste det vara tvärtom tror jag. De böckerna kostar sällan många kronor, behöver inte beställas från England eller USA, finns på svenska och översvämmar våra bibliotek. Tror jag köpte någon eller ett par böcker i början, sedan har jag lånat alla.

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Orättvist, sa Bill.

Rätt orättvist, sa Bull ;-).

Populära inlägg