lördag 31 oktober 2009

Curlingföräldrar

Det finns ännu en sak som retar gallfeber på mig, och det är när föräldrar envisas med att curla sina barn!
Vi har ett rejält exempel i min egna familj.
Yngsta bonussonen fyller 18 år om 1 månad. Om 1 månad är han VUXEN! Mentalt är han som en 13-åring som anser att alla ska göra som han vill, annars får det vara. Han behöver inte göra ett jäkla dugg själv, vilket orsakar en hel del konflikter i vår familj. Han behöver inte ens ställa en väckarklocka och ta ansvar för att han kommer upp på morgonen. Han har ju en pappa som fixar det.
Han behöver aldrig hjälpa till med städning eller så. Han får tvätta sina kläder själv, men det beror på att det är jag som är "tvättansvarig" i familjen och vägrar tvätta bonussonens kläder. Annars brukar han plocka ur diskmaskinen 1 gång/vecka. Det är allt!
Även hemma hos hans mamma är det så här. Hon gör ALLT för honom. Han förväntar sig att någon ska ställa sig och laga mat åt honom kl 22 på kvällen. Eh, va? Hans mamma gör det, hans pappa skulle säkert också göra det om inte jag hindrade honom.
Den här veckan har det ju varit höstlov, och bonussonen har varit på LAN. Eftersom han skulle spela match igår behövde han sova, och han gjorde det, men hans mamma lät honom sova läääänge igår (han skulle ju spela match på kvällen) och gick iväg för att hjälpa till att städa istället för bonussonen i lokalen där de hade lanat. Maken åkte med en matlåda till bonussonen för att denna skulle äta lunch!!!
Herregud, sluta behandla honom som en 5-åring! Jag hade krävt av honom att skulle han lana skulle han göra det på ett sätt så han hann sova, äta (laga egen mat om han inte kunde passa de mattider resten av familjen har) och vara med och städa. Han är för sjutton VUXEN!

Jag kräver mer av min 5-åring än vad dessa curlingföräldrar kräver av denna kille! Jag blir verkligen mörkrädd!

Pussen & Kramen
/Ango

5 kommentarer:

Suzan sa...

oj.. jobbigt m bonusungar..

Vet du förresten om att du har verifieringskod på när man kommenterar?
As-irriterande!
Ha en 3-vlig söndag =)

/Suz

Mamma J sa...

Hur tänker de då? Vad är det exakt för tjänst de anser göra sin son?

Han kommer garanterat inte vare sig svälta ihjäl eller dö av sömnbrist om han får ta ansvar för det hela själv. Bara lära sig att ta ansvar.

Jag läste just ett inlägg som Mie från Absolut Guldkant skrivit hos Tara-Christina - om hur det känns när första barnet flyttar hemifrån.

Det skulle nog både din make och hans ex behöva läsa...

http://www.tara.se/bloggare/christina-olsson/2009/10/30/nar-forsta-barnet-flyttat/index.xml

Och sedan vore jag faktiskt helt uppriktigt intresserad av att höra VARFÖR de gör som de gör. Någon form av motivering måtte de ju ha längst bak i sina huvuden. Ok om det kanske inte är en motivering som alla skulle "köpa" men jag tycker ändå att det vore extremt spännande att höra hur man tänker när man gör så där... Vad vill man uppnå? Vinna? Göra för sitt älskade barn?

Amy sa...

Sådana killar växer upp till äkta män som tror att frugan ska ta hand om allting! Fy f-n!
Jag håller med dig fullständigt, är man snart 18 år borde man kunna ta ansvar. Tur att du iaf har huvudet på skaft och vägrar curla åt honom!!

Ango sa...

Suzan:
Ja, det är inte kul med bonusbarn jämt! Man blir ju den "elaka" styvmodern när man kräver något...
Jag har ordverifieringen för att slippa få en massa SPAM i bloggen.

Mamma J:
De tycker att de hjälper sin son. Man ska ju delta i deras aktiviteter, hjälpa dem och allt sånt. De tar det bara alldeles för långt! De låter honom inte göra något alls. Han behöver inte ta ansvar för ett dugg. I somras skjutsade hans pappa, dvs min man, honom för att han skulle söka sommarjobb (i juni, typ). Han ville inte söka vilket jobb som helst...
Det är så tragiskt att de inte ser att de inte gör honom nåon tjänst alls. Han kommer få oerhörda problem att stå på egna ben. Ärligt talat kan jag verkligen inte se honom ha ett heltidsjobb och eget boende, så illa är det. Han skulle tagit studenten i sommar, men hoppade av en linje och hoppade på en ny, så nu går han bara i 2:an, så han har 1 år till på sig att mogna...

Amy:
Jamen, visst! Den dan han flyttar hemifrån kommer väl hans föräldrar springa där och fylla upp kylskåp, fixa matlådor och ringa och väcka honom på morgonen. När/om han någon gång hittar en partner så tycker jag faktiskt synd om henne.

Anna sa...

Jag dejtatde en gång en kille som säsongsjobbade och därför bodde hemma emellanåt. Hans mamma la tvätten i högar med lappar på (färg och grader) och gjorde matlådor när de skulle resa bort. Han åt ofta hemma hos mig men hade inte en aning om att det kostade pengar, trots fina små pikar från mig som "men är ketchupen reeedan slut, den brukar räcka i ett halvår annars". Han var då 25 år...Behöver jag poängtera att jag INTE gifte mig med honom?! ;)

Populära inlägg