tisdag 4 november 2008

Solnedgång och skadad son

Vi har sån tur att vi har underbarasolnedgångar som vi kan se från vårt vardagsrumsfönster. Solnedgångarna blir lite extra speciella så här på hösten när kylan tagit ett grepp om landet.
Igår var det lite lagom mycket moln på himlen när solen bestämde sig för att gå ner, så hela himlen färgades alldeles rosa:

Alldeles underbart vackert och fascinerande att det blir sån färg på himlen!
Idag när vi kom hem från dagis skulle Victor äta ett äpple tyckte han. Han skulle inte bara äta det, utan först skulle han skära det i "båtar". Jag visste ingenting om det eftersom jag höll på att packa upp Paulinas gympapåse (hon hade gått iväg till en kompis). När jag kom ut i köket frågade Victor om jag kunde skära hans äpple. Då såg jag att äpplet låg på bordet, med en stor brödkniv i en skåra. Tittar på Victor som håller i sin lilla hand och ser hur blodet börjar sippra fram på pekfingret. Han har skurit sig i fingret. Ut med honom i badrummet, och nu har blodet börjat rinna ner över handen. Jag spolade av handen och tog papper och tryckte hårt mot såret för att det skulle sluta blöda så jag kunde se hur det såg ut. Lyckades se lite, och kunde konstatera att det var ytligt, men ändå en rejäl flik som han lyckats skära upp. Var tveksam till om jag skulle sticka till vårdcentralen för att eventuellt tejpa, men efter ett tag med tryck hade det slutat blöda och jag kunde sätta på ett plåster. Det verkar som det räckte med det, för det har inte börjat blöda igen, så någon tejp behövs med andra ord inte.

Det är tur att man har en snäll storasyster som tycker synd om en när man gjort sig illa ;). Simone tog ett blött papper och torkade bort det blod som inte hade försvunnit från handen när jag spolade av hans hand.
Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men stackars liten, tur att storasyster rycker in! Vilka vackra bilder! Men du, du har inga planer på att börja sälja sådana där fina halsdukar?! :) :) Ha en fin kväll, kram Anna!

Mamma J sa...

Oj hjälp!

Kan rekommendera den helt fantastiskt praktiska äppelklyftaren från IKEA! Den är otroligt bra och kostar bara 19:-. Oumbärlig i vårt hushåll där ungarna äter äpplen jämt och genom att man klyftar dem så där, så äter de mycket MER av äpplet än när de ledsnar på att gnaga, liksom.

Ango sa...

annak:
Ja, det är tur att han har sina storasystrar som kan tycka riktigt synd om honom (gissa om han kan vara ynklig ibland när syrrorna tar hand om honom ;)).
Ja, jag kanske skulle börja massproducera halsdukar ;). Ska fixa en sjal till mig själv först ;).

j:
Jag har kikat på de där äppelklyftarna, men alltid tänkt att de inte behövs i vårt kök. Det är nog dags att tänka om! Det dumma är att han ALDRIG tidigare använt en vass kniv, utan alltid tagit en vanlig bordskniv. NU hade han väl tröttnat på att inte kunna skära själv och skulle visa att han visst var stor ;). Han har lovat att inte ta en vass kniv igen i alla fall!

Kram
/Ango

Populära inlägg