lördag 29 november 2008

Har du sett mitt strykjärn?

Nu var det några dagar sedan jag skrev ett "riktigt" blogginlägg. Det har bara blivit mobilbloggande eftersom tiden vid datorn varit så gott som obefintlig de senaste dagarna.
I onsdags gick stora flyttlasset. Vi hade tur med bekantskapskretsen och hade inte mindre än 4 medhjälpare, + vi 2 vuxna och bonussonen (som fyller 17 nästa vecka). Totalt var vi 7 "bärbara" personer som hjälpte till med flytten. Det var knappt två timmars arbete innan alla möbler stod på plats, monterade och klara! Helt underbart! Vi är dessa personer evigt tacksamma för den hjälp de ställde upp med. De kommer att bli bjudna på middag så småningom, efter deras önskemål.
Nu har vi sovit här i 3 nätter och jag är så imponerad av barnen. Victor sov i vårat rum fram tills vi flyttade. Anledningen till det är att vi inte tyckte att det fanns någon anledning till att ge honom ett eget rum eftersom han ändå sov i vår säng större delen av natten. Nu när vi flyttade skulle Victor och Simone dela rum med varandra. Vi tyckte det blev ett bra arrangemang eftersom Simone också är en "nattvandrare".
De här 3 nätterna har både Simone och Victor sovit HELA nätterna i sina sängar. Victor har somnat själv i sin säng varje kväll (har väl hänt 2 gånger tidigare) och om han har vaknat på natten och varit törstig eller kissnödig, har han själv gått tillbaka till sängen och lagt sig och somnat om igen.
Simone har kommit och frågat om hon fått ligga hos oss. Jag har sagt nej, och då har hon gått tillbaka till sin säng. Såååå skönt!

Victor är jättenöjd med sitt rum och sin nya säng (har fått en 90 cm bred juniorsäng, istället för den 70 cm breda juniorsängen han hade innan). Victor är också imponerad av Paulinas rum. Han går in och tittar och säger "Det är jättefint här". Kul att han gillar det, även om det inte är hans rum.
Nu har vi blivit så gott som klara. Vi köpte persienner igår och de är uppsatta nu. Gardiner saknas i alla rum utom i Paulinas. Idag skulle jag sätta upp gardiner i vårt sovrum och i vardagsrummet, men jag hittar inte mitt strykjärn. Har någon sett det? Det finns inte kvar i gamla lägenheten (var där och letade idag) och det finns ingenstans här i radhuset heller (och det finns inga kartonger med annat än papper att packa upp). Utan strykjärnet lär det ju inte bli några gardiner... Jag får väl låna ett strykjärn så länge.

Idag flyttade vi katterna. De har fått bo kvar i gamla lägenheten tills nu. För att ingen ska tycka att jag är en hemsk djurplågare så kan jag meddela att katterna haft sällskap av mig flera timmar varje dag, det finns möbler och saker kvar i gamla lägenheten och de har blivit utsläppta på kvällarna och insläppta på morgonen när jag kommit dit. Vi har valt att låta dem vara kvar eftersom vi ville få ordning i radhuset innan de kom in. Det kändes mest rättvist att introducera en ny miljö som redan var i ordning istället för en arbetsplats i kaos.
Imorse åkte vi till gamla lägenheten för att ta katterna medan de satt utanför och ville komma in. Igår köpte vi en ny kattlåda och nya leksaker åt dem som vi fixade iordning när vi kom hem. Allt var redo för katternas ankomst med andra ord. Fångade alla tre katterna och fick efter lite möda in dem i bilen. Honorna var lugnast, medan Sixten inte alls gillade läget.
När vi kom hem tog Roger in katterna i huset, en i taget och stängde in dem i tvättstugan varefter han tog in dem, medan vi andra kom in i huset. Så fort alla var inne och ytterdörren stängd fick katterna komma in. Sixten låg ett bra tag och tryckte i tvättstugan, innan vi bar ut honom till matskålen (de andra katterna åt redan). Efter det har vi inte sett skymten av Sixten. Börjar bli lite orolig för honom faktiskt. Han låg tydligen under ett bord i vardagsrummet (där han inte syntes eftersom det står mellan sofforna, i ett hörn). När barnen sett att han låg där måste han ha flyttat sig och nu är han spårlöst borta igen). Det är ändå över 7 timmar sedan han kom hit. Både Tussan och Flisan har funnit sig tillrätta och har hittat nya sovplatser. Inte Sixten alltså. Förhoppningsvis kommer han fram självmant snart.

Imorgon är det 1:a advent och jag har lovat barnen att baka pepparkakor. Paulina hade bakat pepparkakor hos en kompis idag, så hon har redan provat på i år. De andra har bara fått äta pepparkakor som jag köpte igår.
Ha en riktigt härlig advent alla (och har du sett mitt strykjärn berättar du det va?)!
Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg