torsdag 6 november 2008

Glugg

Simone är ju så otroligt stolt över sin lilla glugg, att hon ville att jag skulle föreviga den med kameran. Såklart jag gjorde det. Nu kan vi se gluggen när vi vill, även i framtiden. Nu får ju ni också se gluggen...eftersom ni varit så otroligt nyfikna...eller hur?


Paulina och hennes klass är ju med i värmeljusjakten. I tisdags fick Paulina ta med sig de aluminiumkoppar vi har samlat ihop så här långt. Hon hade räknat dem när det var runt 200 st, och nu var det betydligt fler än så. Vi sparar dem i en 2-liters glassbytta och vi har sagt att när den är full får hon ta med sig till skolan. I tisdags var den full och vi räknade ut (med vikten) att det var 350-400 koppar ihopvikta i den. Nu har det gått 2 dagar, och vips har vi en havfull bytta igen. Roger har kommit hem från jobbet 3 gånger den här veckan med påsar med 75-100 koppar i som hans kollegor samlat. Han hade sagt till en kollega, men ordet har spridit sig, och 3 olika kollegor har ställt påsar på hans skrivbord! Jättkul! Vi sa att ska det fortsätta så här kan vi lika gärna ta en säck direkt ;).

Imorgon ska Victor på sin väldigt sena 4-årskontroll på BVC.
Förra årsskiftet valde vi att följa med "vår" läkare till hans nya mottagning, där de även hade BVC. Nu har jag väntat, och väntat på kallelse till BVC, men ingen har kommit. Ringde för en vecka sedan och skulle fråga. Då fick jag veta att BVC-sköterskan hade slutat lite hastigt och lustigt i somras, så vi fick lista om Victor till vårt gamla BVC. Ringde direkt till vårt gamla BVC och som tur var svarade vår gamla sköterska, E. Jag förklarade läget och hon sa att hon skulle kolla efter tid direkt, och jag fick en till imorgon. Innan vi avslutade samtalet frågade jag, för säkerhets skull, om vi fick tillbaka henne som sköterska. "Ja, sa hon, om det är ok?!". Men såklart det är. hon är toppen och känner oss vid det här laget. Vi har haft våra "dispyter" (jag vägrar vara en "hysterisk" mamma, men när jag säger att nåt ÄR fel, då är det det också och det har hon lärt sig med tiden ;)), men hon är jättebra både med barnen och mig ;). Jag ser fram emot att träffa henne imorgon och få höra vad Victor inte kan, men borde kunna (äh, hon är inte så noga och inte jag heller för vi kan se till en helhet istället för lösryckta delar).
Victor är så rolig. Han har absolut NOLL koll på färger. Man kan traggla och traggla, men nej då, det går inte. En färg har ändå av någon outgrundlig anledning fastnat i hans minne och det är rosa. Varför? Inte en blekaste aning! Han gillar rosa tydligen. Jag fick det bekräftat förra veckan också. Hade beställt lite mössor och vantar till ungarna från H&M, och jag hade varit och hämtat ut paketet. I paketet var det ett trepack med fingervantar; ett par ljusrosa, ett par mellanrosa och ett par bruna. Perfekt hade jag tänkt. Rosa till tjejerna och bruna till Victor...men nehej då. Simone lade beslag på de ljusrosa direkt. Jag sa till Paulina att hon fick de mellanrosa, men då hörde jag ett unisont NEEEEJ från Paulina och Victor. Victor ville ha dem...eh, jaha, men såklart han får det. Paulina ville ha de bruna... Självklart! Vilken härlig son jag har ;). Jag som insisterat på att han visst kan ha rosa (han passar jättebra i ljusrosa) och har köpt rosa tröjor till honom t ex. Tyvärr så märks det tydligt redan nu på dagis att rosa är en tjejfärg (Victor vet inte det ;)). Victors cykelhjälm är rosa/lila och han tycker den är superfin. På dagis ifrågasätts det (av ett par killar i 5-årsåldern) varför han har en ROSA hjälm. Jättetråkigt, verkligen! Jag hoppas att det dröjer lääänge innan Victor ifrågasätter om han verkligen kan ha rosa!

Ikväll har jag och barnen varit ensamma hemma. Maken är på fortbildning.
Vi har tittat på en film tillsammans och myst lite. Nu ligger barnen och sover och jag väntar på att maken ska komma hem (vilket blir när som helst).

Jag har blivit väldigt förtjust i några muggar, som jag såg i Elins blogg. Det är Lillbabs som har designat muggarna, och jag gillar att de ser gamla och rustika ut. Jag gillar också att de är stooora (rymmer 40 cl). Jag funderar på om jag kan önsa mig såna av tomten...och om jag kanske kan ha en chans att få såna också? Inte för att jag behöver några fler muggar (vi har ett helt köksskåp fullt med muggar), men jag VILL HA! Så här ser de ut:

Visst är de fina? Inte speciellt dyra heller; 179:- för 2 st. Vill man kan man beställa dem här:
lillbabsservisen. Det finns tallrikar till också, men det är muggarna jag vill ha.

Jag blev så glad härom dagen när jag hittade en bok som Paulina gillade (det skrev jag väl?). Boken hette Megakillen och hon sträckläste boken, ja, halva boken TROTS att det var Idol på TV... Det är ju ett enormt bra betyg för boken!
Igår läste hon ut boken, och idag när jag var på bibblan för att låna en bok jag hade reserverat så kom jag på att kolla om de hade någon annan bok i serien (det är 3 böcker, och en 4:e på gång nästa år). Jag hittade en, och givetvis lånade jag den. Visade den för Paulina när hon kom hem och hon blev jätteglad och kastade sig över dne och började läsa. Hon har nog läst 1/3 av boken ikväll. Jag är såååå glad att hon hittat böcker hon gillar!

Nu ska jag dra mig tillbaka och konstatera att det är kväll. Det som står på agendan idag är:

Och sedan är det natt natt!


Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Mamma J sa...

Bra boktips där, de skall jag också kolla efter!!

Och muggarna - jättefina!

Och så lustigt - rosa var den första färgen som M & L lärde sig också - och den som de kan bäst. Nu kan de blå också - och ibland kanske kanske röd och gul. Orange är också en "bra färg"... Tyvärr så hade någon talat om för M att rosa var en tjejfärg... Blä!

Ango sa...

j:
Paulina gillade de här böckerna, eller åtminstone den första hon har läst. Hon såg några böcker på adlibris också som hon sa att hon ville ha (hon hade läst någon i serien i skolan). Helena Bross har skrivit böcker som är lättlästa och som hon gillade. "Vi vill ha disko" och "Hemliga kompisar" köpte jag som hon ska få i julklapp.

På BVC idag kunde han faktiskt även blå och gul. Rosa, den kunde han direkt och det var den färgen han valde att rita sina kryss, bollar och gubbar med ;).
Orange har jag också köpt en hel del kläder åt honom i.

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Det är var lite lustigt! Hemliga kompisar! Det har de preciiis fått dra varsin i T:s klass! Så nästa vecka skall de ha dessa :).

Tänkte ju just blogga om det ju!

Populära inlägg