torsdag 13 november 2008

Nu blir det verkligt

Idag med posten kom vårt nya kontrakt. Det är påskrivet och ska skickas tillbaka imorgon! Nu känns det mer verkligt. Även om vi visste att vi skulle få radhuset så känns det ändå inte verkligt förräns man har skrivit på kontraktet, så det finns skriftligt på att det är vårt ;-).
Idag blev jag äntligen färdig med Victors nya raggisar. De första jag stickade blev i minsta laget för honom, så jag köpte nytt garn för att sticka ett par nya till honom. De blev jättefina. Färgglada, till skillnad mot de andra som var svarta och gråa:
Min studiemotivation är som bortblåst. Jag är konstant trött och känner mig väldigt utarbetad. Kan bero på att jag inte mått speciellt bra den senaste tiden. Det har varit mycket att tänka på och jag har sovit riktigt illa. Det sätter sina spår såklart. Idag lyckades jag ändå fixa den uppgift jag skulle bli färdig med och ha inlämnad senast kl 16 idag. Kl 15 skickade jag in den så jag hann! Jag håller också på och skriver på den inlämningsuppgift jag ska lämna in imorgon, men jag har inte den ena boken så det är lite knöligare att hitta den information jag behöver (men det går).
Jag läser en fristående kurs i sociologi från Dalarna. Det är en kurs på A-nivå, 7,5 hp, som går på helfart. Det är jättemycket att göra i den kursen...och jag har ju 2 kurser till som kräver sitt. Kursen i Dalarna har seminarium (varje fredag) där man till torsdagen innan ska lämna in svar på seminariefrågor (obligatoriska uppgifter och seminarier). Dessutom är det 3 obligatoriska inlämningsuppgifter och så slutligen en hemtenta. Jag tycker att det är väldigt mycket inlämningsuppgifter. Jag kommer dessutom missa det obligatoriska seminariet imorgon och får då ännu en inlämningsuppgift att göra. Den inlämningsuppgiften är på 3-4 sidor (de andra är inte alls mycket). Det känns som om det är mycket!

Imorgon är Victor och Simone hemma hos mig. För 1 månad sedan (knappt) fick vi meddelande om att kommunen fått EU-pengar för kompetensutveckling hos personalen. Då bestämde man att man skulle STÄNGA alla dagis på "vår sida" (dvs hälften av alla dagis i kommunen) en heldag. De som inte kunde ha sina barn hemma skulle tvingas lämna dem på ett annat dagis, på andra sidan "byn" där barnet inte känner till miljön, inte personalen och inte heller barnen. Där skulle barnet tvingas vara några timmar. Hur skoj kan det vara? På vårt dagis är det bara en enda som får vara på ett annat dagis, alla andra får vara lediga. För min del var det inga problem, jag bestämmer ju över min tid själv så jag sa direkt att Victor ska vara hemma. Simone får också vara ledig eftersom hon bara har fritids på fredagar. Förskoleklassen har bara schemalagt måndag till torsdag, 8-13:30, så hon får också vara hemma med oss. Det blir bara Paulina som ska till skolan imorgon, men hon slipper också fritids och kommer hem direkt efter skolan kl 13:30.

Sitter och tittar på ett program på TV 4 Fakta (Scoop). En av nyhetsankarna fick en dotter 4 veckor tidigare och nu ska hon lämna dottern på dagis för första gången, och gå tillbaka till jobbet. Åh, jösses, jag vet ju att det är så, men jag blir lika chockad varenda gång. Vi har det så otroligt lyxigt här i Sverige med vår föräldraförsäkring och barnbidrag och allt annat. Ändå klagar vi så otroligt mycket! Tänk om vi också skulle vara tvungna att lämna bort våra barn för att återgå till jobbet efter några veckor? Usch, vad hemskt!




Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Oj, du har ett tempo utan dess like. Det säger jag bara.

Hoppas ni får en bra dag tillsammans imorgon, då!

Och ja, visst är det så att vi har det oförskämt bra med vår föräldraförsäkring på mer än ett sätt. Helt klart!

Anonym sa...

Visst har vi det bra med cår föräldraförsäkring! Alldeles för många väljer att klaga i stället för att se fördelarna.
Ibland har man ju ingen som helst motivation till att plugga och då tror jag man ska lyssna på det. Ta det lugnt några dagar och sen ta nya tag. Dessutom har ni ju en flytt framför er som är så mycket roligare än några gamla dumma böcker. ;)Men du har ju ändå fått saker gjorda och det är ju väldans bra. Det finns ingen bättre studiesporre än tidspanik! *hihi* Njut av familjen, flyttplanering och helg! Kramar Anna!

Populära inlägg