fredag 21 november 2008

Fredagkväll

Lilleman är sjuk, så han har varit hemma med mig idag. Inget allvarligt, bara väldigt hostig (han har ju krupp och förkylningsastma) så jag valde att hålla honom hemma eftersom det kan bli rätt jobbigt för honom när han har så svårt att sitta still. Febern har krupit på under dagen också, så det var skönt att jag höll honom hemma redan från start, annars hade jag fått hämta hem honom från dagis.
Roger kom hem från jobbet på förmiddagen och mådde också dåligt så det är väl något skräp som är på ingång nu när vi har som minst tid över för sådant...

Skulle haft seminarium idag på ena kursen (den med alla miljoner inlämningsuppgifter), men det fick jag skippa när Victor var hemma. Jag får göra en inlämningsuppgift istället (precis vad jag behöver just nu). Jag lyckades i alla fall göra färdigt gårdagens uppgift igår (lämnade in den 2 timmar för sent, men den lämnades in i alla fall) och idag har jag gjort min inlämningsuppgift och lämnat in den i god tid (heja mig). Dagens inlämningsuppgift baserades på en väldigt intressant studie, där syftet var att se om man kunde urskilja normala människor från mentalt störda människor på flertalet mentalsjukhus. Man lät 8 helt normala individer anta pseudonymer (av flera olika anledningar) och sedan söka akut hjälp på flera olika psykiatrimottagningar. Symtomen de skulle uppge var att de hörde röster, röster som nyss dykt upp i huvudet. Alla blev inlagda och fick en schitzofrenidiagnos. Så fort de blev intagna på avdelning blev de sitt normala jag igen för att se hur lång tid det tog innan de blev utskrivna från sjukhuset.
En mycket intressant (men etiskt tveksam, som vanligt) studie. Vad är egentligen normalt och kan man verkligen säga vem som är sjuk och vem som är frisk om man utgår från att någon ska vara sjuk?
Jätteintressant som sagt, och det var inte så "jobbigt" att skriva ihop den inlämningsuppgiften.

Igår skulle jag handlat kängor åt tjejerna. Båda har stövlar, men de är inte fodrade så de behövde några varmare nu när det plötsligt blivit vinter med både snö och kyla.
Jag orkade bara inte åka in och handla, så jag valde att beställa skor från skopunkten på nätet istället (jag skulle ändå åkt dit och handlat). Beställde varsitt par kängor åt tjejerna, och idag hämtade jag ut dem. Eftersom frakten bara är 29:- så kan jag lika gärna beställa på nätet, istället för att åka 7 mil sammanlagt för att köpa skorna. Dessutom är skopunkten så bra att deras storlekar diffar väldigt lite så har man måttet på foten är det väldigt enkelt att beställa på nätet.
Vi åkte till Rusta på kvällen och handlade tapetklister, spackelspadar och annat bra att ha när man tapetserar (vilket vi ska göra på söndag). Hade också lovat Paulina att hon skulle få svarta gardiner, svart matta och en svart julstjärna, så det inhandlade vi. Simone valde en lila julstjärna så det köpte vi också...och en massa andra bra att ha-saker som behövs vid en flyttstädning!

Fredagkväll igen, och just nu känns den väldigt avslagen. Victor ligger i sängen och sover, sedan någon timme tillbaka. Roger ligger på soffan och sover. Paulina ska sova hos en kompis. Det är bara jag och Simone som laddar för Idol. Mer chips till oss alltså (fredag = chips i vår familj). Laddar gör jag med hemmagjord varm choklad, med lite extra apelsinsaft och vispgrädde och så en klyftad apelsin vid sidan om *mums*. Bara att vänta på att klockan ska bli 20 alltså!

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg