fredag 7 november 2008

Jag, den otroligt präktiga mamman...

Idag var det dags för Victors 4-årskontroll på BVC. Som vanligt är det miljarder frågor om allt och inget som man ska svara på...och jag fick en känsla av att sköterskan plötsligt skulle säga; "Äh, lägg av, sluta ljug en massa.", när jag gav mina svar på frågorna. Jag framstod som så galet präktig.
- Äter han mycket grönsaker?
- Ja, han älskar grönsaker, och frukt, och äter det flera gånger varje dag.
- Cyklar han?
- Ja, med stödhjul som åker bort i vår.
- Har han cykelhjälm?
- Självklart. Det hade han på trehjulingen också.
- Nu när det är mörkt, hur är det med reflexer?
- Här gäller reflexvästar på kvällen för alla barnen, och så vanliga reflexer som dinglar också.
- Läser du mycket för honom?
- Nja, läser och läser, vi tittar i böcker och pratar mycket om det vi ser. Vi är ju stammisar på bibblan och är där 1-2 gånger i veckan och lånar böcker.

Ja, så här höll det på, medan sköterskan utbrast: "Åh, vad bra", "Åh, så glad jag blir" efter vart och vartannat svar. Jag tror jag fick alla "rätt" på frågorna...och det bästa är att allt jag sa var helt sant. Jag överdrev inte ens! Jag kände mig som världens mest präktiga mamma som alltid gjorde allting rätt ;). Det var då... Så kom tjejerna hem från skolan, och Paulina var på skithumör och vips var kriget ett faktum *suck*. Jag blir så ledsen på det! Ändå har den här veckan varit ganska bra, konfliktmässigt. Det har inte varit speciellt många konflikter...tack och lov!

Mer på 4-årskontrollen då: godkänt på allt utom på hörseln. Vi ska komma tillbaka om ett par månader och göra om hörselprovet. Han hörde inte de låga tonerna och inte de höga på ena örat (låga var på båda). Jag har något svagt minne av att det var likadant med Paulina när hon gjorde testet. När vi gjorde om testet ett par månader senare klarade hon det mycket bättre.
Han hade blivit 102 cm lång och vägde prick 16 kg. Lilla skrutten börjar bli stora skrutten!

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Hääärligt! Det är trots allt boostar som det där som man behöver för att förstå att man inte är heeelt värdelös som mamma när man konfliktar med sina unga tonårstjejer :).

Ango sa...

Ja, det är tur att man kan framstå som "den goda modern" ibland och inte den "skitbajsmamma" som minitonåringen försöker få mig att framstå som ;).

Kram
/Ango

Populära inlägg