tisdag 4 november 2008

Forskningsrapporter

Ibland funderar man på vem som forskar, för vem och varför. Man kan forska om precis vad som helst och resultatet beror ju självklart på forskningens ändamål. Konstigt vore det annars!
Jag brukar få netdoktors nyhetsbrev i min maillåda varje dag! I de nyhetsbreven presenteras i korthet olika slags forskningsrapporter som kommit.
Bara i höst har vi fått reda på att männens otrohet beror på en defekt gen. Jaha, så bra då vet vi det då... Igår fick jag veta: "Allt kroppsarbete som golvskurning och vedhuggning..." bidrar till att minska risken för bröstcancer. Jamen, såklart att det gör det. Gissa om det är män som kommit fram med den här forskningen. "Ja, älskling fortsätter du med att hugga ved efter att du knäskurat alla golven? Vi vill ju inte att du ska drabbas av bröstcancer, eller hur? Bra, jag och grabbarna sticker till krogen så länge. Får se om jag sover hemma inatt. Jag bär ju på den där defekta genen du vet...". Så lägligt att forskningen kommit fram till resultat som gynnar männen...
Som motvikt till det här kommer då: "Kvinnors sämre psykiska välbefinnande beror till stor del på att de gör mer hushållsarbete än män..." som man kunde läsa i dagens nyhetsbrev från Netdoktor. Behöver jag nämna något om könet på den här forskaren?


Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Haha, jag funderar faktiskt på att bli prenumerant jag också. Det där lät ju riktigt underhållande :)!

Ango sa...

Ja, det kan vara riktigt underhållande, samtidigt som det ibland är tips på bättre forskningsrapporter än just dessa. Det är så roligt bara att fundera på vem som beställt forskningen, vem som utfört den, HUR de har utfört den, vilka som deltagit i studien osv. Forskning, precis som statistik, kan vridas och vinklas helt efter beställaren.

Kram
/Ango

Populära inlägg