onsdag 4 mars 2009

Matsäck i skolan

Ibland har jag funderat på om jag är lite skadad av min egna tråkiga barndom (jo, det är väl rätt troligt att jag är det visserligen) när det gäller mina egna barn. Ett exempel är när det är dags för matsäck i skolan.
Än så länge har de inte behövt ha med sig matsäck som ska räcka en hel dag, utan bara en "förstärkning" att ta på förmiddagen. Sedan äter de lunch som vanligt i skolan.

När jag var liten och vi skulle ha matsäck med oss fick jag fixa den själv. Det blev oftast en macka med smör på, inget annat. Inte för att jag inte tyckte om något annat, för det gjorde jag, utan för att det kanske inte fanns något pålägg hemma. Kompisarna hade sina sirapsflaskor med saft. Jag hade oftast inget drickbart. Jag minns att jag var så otroligt avundssjuk på alla kompisar som hade "mysiga och goda" matsäckar med sig.

När mina barn ska ha matsäck med sig försöker jag göra goda och lite speciella matsäckar åt dem. Det är ju ändå lite extra att ha det med sig och få sitta och avnjuta den, ofta utomhus.
Simone är lite "tråkig" för hon gillar inte så mycket. Skinka och kokt medvurst som pålägg äter hon. Dessutom har hon alltid riktigt tråkiga bröd. Det glutenfria brödet smular och blir jättetråkigt snabbt. Jag försöker att baka bröd som jag vet håller sig bra längre, speciellt när de ska ha matsäck med sig.
Paulina däremot brukar ha tunnbrödsrullar med skinka eller ost (eller båda om hon vill det) och gurka på. Eller också blir det snittar till dem båda. Festis, eller hellre Coops juice i småtetror brukar jag skicka med, såvida det inte är kallt och de ska vara utomhus hela dagen. Då får de sina mörkröda termosar med varm choklad i.
Givetvis har de med sig frukt också, vilket är ett perfekt komplement till smörgåsarna.

Jag har funderat på annat också som matsäck. Plockmat som köttbullar och korvar kan man ju ha, liksom våfflor/pannkakor. Det går ju att äta kallt. Till det lite gurk- och morotsstavar till exempel. Mer då? Mer tips på små matsäckar som innehåller sånt som är lite mättande, utan att vara en hel lunch och inte behöva värmas/hållas varmt? Jag behöver förnya mig känner jag ;). Jag vill inte fastna i mackträsket fullständigt, även om det träsket är bättre än det jag själv upplevde som barn, men lite nyttigare mat finns det ju. Eller...?

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Anonym sa...

Matmuffins! De är outstanding och man kan blanda i lite vad man vill. Pizzabullar. Wraps med köttfärs/skinka/kycklingfyllning. Pizzabitar. Pastasallad. Soppa. Okej, de två sista kanske är lite lunchiga, men men. :) Kram!

Ango sa...

Anna:
Pizzabullar och matmuffins har jag ju förträngt helt. Det brukade jag ju göra för ett par år sedan, men det har som sagt fallit i glömska. Wraps har de fått, men det gillar de inte så mycket. Pizzabitar är ju också perfekt. Det är till och med riktigt gott kallt.

Tack för alla tipsen!
Kram
/Ango

Populära inlägg