söndag 8 mars 2009

Herregud, människa, lägg dig i!!!

Ibland tappar jag tron fullständigt på människan som ett intelligent släkte. Jag blir stum när jag läser artiklar som handlar om att en människa (flera människor?) inte brytt sig om att stanna och ta reda på hur någon mår i tron att denne någon bara är en fyllerist. Herregud, hur tänker man? "Äh, den där är bara packad, det är snorkallt ute, spela roll, den kan ligga kvar där på marken och nyktra till!", eller vadå? Även om det nu hade varit en packad kvinna (nu var hon ju död) så hade väl hennes liv varit värt mer än att någon bara gått förbi (hur många gick förbi, innan polis larmades, kan man ju undra) och konstaterat att det var någon packad som ramlat ihop på vägkanten? I min värld stannar man och tar reda på VARFÖR någon ligger på marken. Är det "bara" någon packad, är dennes liv i alla fall värt min uppmärksamhet och min jacka som filt i väntan på proffessionell hjälp. I min värld struntar man inte i människor som ligger på marken. I min värld hjälper man varandra. I min värld är alla liv värda lika mycket, oavsett social status.

Pussen & Kramen
/Ango
Skicka en kommentar

Livets skörhet

Den senaste tiden har jag blivit påmind om hur skört och bräckligt livet är. Det började med att min faster dog pga blodförgiftning i april....