torsdag 5 mars 2009

Jag visste det!

TV:n står på i vardagsrummet och TV4 nyhetsmorgon skvalar. Jag lyssnar bara med ett halvt öra, men gissa om det örat spetsas när jag hör något om yrken för framtiden. Jag hör inte exakt vad de säger, men jag hör det här: "...och bibliotekarie ska man satsa på om man vill få jobb i framtiden". JAG VISSTE DET! Jag har i 3 terminer ungefär funderat på om jag inte borde byta utbildning. Vill jag verkligen bli beteendevetare? Vill jag inte bli bibliotekarie istället? Jag blir, tyvärr, mer och mer säker på att det är det sista jag vill bli. Det känns ju inte helt bra när jag har en fil. kand. i psykologi om några få månader. När jag inte har speciellt mycket studiemedel kvar att kunna använda... Vad gör man? Hoppar av nu? Nej, tror inte det. Jag funderar på att söka bibliotekarieutbildning på distans till hösten. Tror det går att läsa på halvfart, och sedan söka jobb, inom mitt utbildningsområde och plugga samtidigt.
Nu är det ju inte framtidsutsikterna som gör att jag vacklar, utan det här är som sagt något jag funderat över i flera terminer redan. Utsikterna för beteendevetare är också ganska positiva för framtiden, så det är ju inte helt kört för min del ändå ;). Frågan är bara om inte kärleken till litteraturen är större än kärleken till individers förvridna hjärnor ;).

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är aldrig försent att ändra bana! :) Jag är personalvetare med inriktning mot beteendevetenskap men läser nu till sjuksköterska. :) Å, bibliotekarie verkar så roligt! Hur lång är den utbildningen? Kan du tillgodoräkna dig något från din nuvarande utbildning? Fortsätt fundera och drömma, kram!

Mamma J sa...

Du är ju lite knasig du! Beteendevetenskap som är det mest intressanta som finns ju! Jag älskar att helt lekmannamässigt analysera folks beteenden i olika situationer. Försöka förutsäga o s v... Och så tänker du byta mot att vara en sådan där skinntorr gammal tant med knut och glasögon?!

Jaja, det är ju tur att vi är olika, för tänk om det inte fanns några bibliotekarier... Det jag dock tycker låter lite konstigt är att det skulle vara ett framtidsyrke. När allt går att ladda ner och låna på nätet och biblioteken får allt mindre anslag att klara sig på. Det vi har i vår stadsdel går inte att besöka för deras öppet-tider stämmer inte med en enda vettig människas ledigheter. Hel-skumt! Vårt stora kommunala bibliotek ligger i kommunens centrum och vi bor i en helt annan hörna av kommunen... Så, dit är det långt!

Populära inlägg