onsdag 25 mars 2009

Halvtid

Onsdagen är här och det innebär att det är halvtid till helgen. Härligt!
Igår lämnade jag in min examinationsuppgift i kliniska psykologin, och nu vet jag vem jag ska opponera på. Ska försöka få det gjort idag. Sedan är det C-uppsats som gäller. Artiklar ska sökas, i ämnet dyskalkyli. Vi vet att vi ska skriva om barn med dyskalkyli och hur det fungerar (eller inte fungerar för dem i skolan. Vi funderade på att kolla lärares attityder mot elever med dyskalkyli, men attityder är svårt att få bra resultat på eftersom ingen vill erkänna att de har dåliga attityder. Vi får se vilken vinkling det blir. Vi ska träffas imorgon och diskutera i alla fall. Det är ju inte mer än knappt 6 veckor kvar tills det är dags att gå upp med den, så det gäller att ligga i rätt bra nu!

Idag ska Paulina på ju-jutsu med bästa kompisen, E, som vanligt på onsdagarna. Eftersom det är i en kommun bredvid oss så turas vi om med hämtning/lämning. E:s mamma eller pappa (den hon är hos den veckan) lämnar och så hämtar vi. Vi gjorde så att vi hämtar eftersom E:s pappa tränar ju-jutsu efter tjejerna och tjejerna blev kvar till ca 21:00 innan det var dags att åka hem. Då valde vi att hämta så tjejerna kan äta middag och duscha innan E:s pappa kommer och hämtar en nattningsfärdig tjej. Tjejerna tycker ju att det är superkul såklart!
Maken, Simone och Victor ska jobba i kiosken i sporthallen ikväll. Simones gympaförening har "fått" två kioskveckor och idag är det vår tur att stå. De ska vara där mellan kl 17:30 och 20:30 och jag tänkte därför köpa Happy meal till alla 4 barnen när jag åker hem med Paulina och E, så de får festa lite! Men det är en överraskning!
Själv ska jag festa till med lunchdejt på asiatisk restaurang idag!

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Mamma J sa...

Jag var ju tvungen att googla lite på vad dyskalkyli är http://www.dyskalkyli.nu/ (om det är någon mer som undrar, hehe)

Men, hur vet man att man har det? Man förstår ju ganska lätt vad gäller dyslexi - men jag har aldrig hört talas om att någon fått diagnosen diskalkyli...

Ango sa...

Mamma J:
Det är precis det här som intresserar oss; att dyskalkyli är så pass okänt (och en relativt ny diagnos också). Dyslexi är socialt accepterat, men dyskalkyli har inte kommit dit ännu.
Dyskalkyli-diagnos kan sättas av en psykolog, precis som dyslexi. Principen är densamma på handikappen, de som lider av dem ser inget logiskt samband mellan siffror/bokstäver och det vållar dem stora problem.
Ofta märks det sent i skolan, och den som lider av det får stämpeln trög istället.
Nu ska vi sätta oss imorgon och prata igenom vilken vinkling vi ska ha på arbetet.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Låter som ett intressant ämne. Lycka till med uppsatsen!! Mycket kaffe och god choklad brukar underlätta.:) Kramar Anna!

Populära inlägg