tisdag 3 mars 2009

Framförhållning...sånt trams

Imorgon och nästa onsdag ska Simone åka skridskor i skolan, det har jag vetat i typ 3 veckor nu. Idag kom Paulina hem med en lapp från sin gympalärare att de IMORGON ska ha idrottsdag (det bestämdes väl idag verkar det som). Barnen hade fått välja på olika vinteraktiviteter. Paulina valde skridskoåkning (såklart).
Ok, inga problem egentligen....OM det inte vore för att vi inte har införskaffat mer än en hjälm och 2 par skridskor (i olika storlekar, varav ena paret är för stora för båda tjejerna). Jag har inte haft anledning att köpa fler uppsättningar i och med att Simone inte åkt mer än någon enstaka gång (på dagis) och Paulina inte åkt skridskor sedan förra terminen (och då stod det på gympaschemat, som sträcker sig över hela terminen). Nu får jag alltså besked att det ska fixas med ännu en hjälm (de något för stora skridskorna går att använda i nödfall, men hur skönt är det för barnen?). Eftersom vintern i stort sett är över så vägrar jag köpa nytt idag. Secondhandbutiken i hålan är stängd idag. Har kollat på Blocket om det fanns någon som sålde skridskor här i närheten, billigt, men det enda jag hittade är typ 6 mil bort och det vill jag inte åka. Jag blir så sur! Det är ju barnen som drabbas, och det vill jag inte. Båda ska få åka skridskor imorgon, men jag kommer meddela läraren hur kul det är med såna här överraskningar... *suck*.


Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad irriterad jag blir på sånt! Jag är själv lärare och på min skola har vi många låneskridskor och lånehjälmar. Det ska INTE vara så att föräldrar känner att de MÅSTE köpa grejer eller låta barnen stå över.
Dåligt!

Mamma J sa...

Ibland undrar man hur de tänker när de planerar med så kort framförhållning... Det kan ju inte bara vara du/ni som reagerar. Inte bara på att det nu faktiskt blir vissa logistikproblem, utan det kan ju vara så att man helt enkelt inte HINNER fixa med matsäck o s v när det kommer med så kort varsel.. Mycket dålig stil av dem!!

Ango sa...

annica:
Visst ska alla barn ha samma möjligheter och det gör mig så irriterad att man måste stressa på för att lösa situationen. Nu lyckades vi till slut fixa det med hjälp av en kollega till maken som hade skridskor och hjälm att låna ut. Det känns bara så trist att man ska behöva få så kort tid på sig att lösa det. Hade det varit med åtminstone ett par dagars varsel hade det varit enklare. Nu var det inte ens ett dygn...
Jaja, nästa år lär det bli mer skridskoåkning för båda tjejerna antar jag, så då kommer vi köpa så båda har, men just nu får de dela (det är väl sista gången de åker också antar jag).

Mamma J:
Javisst, matsäck ska med! Det var bara att handla lite. Nu skulle de bara åka fram till lunch verkade det som (informationen är väldigt knapphändig som du märker), för de ska äta lunch i skolan i alla fall, men de ska ändå ha med sig en matsäck. Man BLIR hungrig av att åka skridskor, och framför allt blir man grymt törstig...
Tyvärr är det inte helt ovanligt att de har kort varsel på skolan, med många saker. Gympaläraren brukar annars vara grymt strukturerad annars (vi får ett detaljerat gympaschema för varje lektion hela terminen t ex), men nu känns det lite sådär faktiskt...
Nu lyckades vi lösa det, tack och lov, så båda tjejerna får åka skridskor imorgon (tillsammans dessutom, då Paulina lär vara kvar i ishallen när Simone kommer).

Kram
/Ango

Populära inlägg