Jag var på utvecklingssamtal med Paulina häromdagen. Allt såg bra ut, hon är en god student, men tappar fokus ibland på lektionerna och blir lite pratig, precis som alla andra i klassen. Det märks med andra ord att de är "varma i kläderna" och börjar bli "stora" nu.
Allt såg bra ut, omdömesmässigt. Det var bara två saker som inte var riktigt bra. I och med de nya reglerna ska man upprätta handlingsplaner för barnen om de riskerar att inte nå upp till målen för den årskursen. Paulina har två mål som hon riskerar att inte nå upp till. Den ena var i matten. Både läraren, jag och specialläraren (som inkallats) tyckte att det var väldiga petitesser, men det är lika bra att det ska vara noga. Paulina kan klockan, men hon blandar ihop "kvart i" med "kvart över". På grund av det så riskerar hon att inte nå upp till mattemålet i tvåan och en handlingsplan upprättades. Det roliga är att matte annars är hon väldigt duktig i och ligger bland de främsta i klassen...
Ett annat mål hon inte når upp till är simningskunskapen. Barnen ska kunna simma 200 m (varav 50 på rygg) när de slutar 3:an (detta är natinella mål). Paulina kan bara simma en längd i vårt badhus, vilket är 16,5 m. Hon kan heller inte hoppa från kanten (hon vågar inte göra det utan armpuffar). I och med detta (trots att målet inte ska vara uppnått än på 1 år) så kommer Paulina få extra simträning i skolan. Idag har de bad varannan fredag på gympan i skolan, men nu kommer hon också att få extra simträning 45 minuter varje tisdag i skolan. Jag visste faktiskt inte att de fick det. Att de får det är jättebra, verkligen. Om skolan har som mål att eleverna ska klara av simningen är det bra att de sätter in extraresurser även där, även om det känns ganska "lyxigt" faktiskt!
Pussen & Kramen
/Ango
6 kommentarer:
Vad skönt att det går så bra för P i skolan. I pontus skola har de smining varje fredag nu på vårterminen. Pontus gick sim skola redan förr förra sommaren och tycker det är jätte tråkigt när han inte får köpa om märkena han har tagit.
Oj, vilka krav de ställer i skolan nuförtiden mot när vi gick känns det som. Även om vi fortfarande hade en hel del krav på oss som var liknande så var de kanske inte så uttalade?
Men det är ju fint att skolan sätter in extra resurser som sagt.
Helt suveränt att de dels har så tydliga mål (det tycker jag är toppenbra för då har man en chans att fånga upp dem som inte "hänger med" i ett tidigare skede) och att de lär dem att simma också!
Kul att det går bra för henne och bra att man fångar upp det som hon behöver jobba på.
Simningskunskap har jag aldrig hört talas om, det finns då inte i den här kommunen iallafall..
Vad skönt att det går bra för henne! Suveränt att de lär sig simma! Har du hört något om den försvunna tentan än? Kram!
Ullis:
Paulina gick också i simskola förra sommaren, men hon vågar inte släppa taget och tro att hon verkligen kan simma själv. Jag hoppas den rädslan ska släppa nu. FÖrhoppningsvis blir det massor av bad i sommar så vi kan träna massor!
Katinka:
Visst är det skillnad?! Jag minns att vi skulle kunna vissa färdigheter i vattnet, men det var ju först på högstadiet och det räckte att man kunde det i teorin...
Mamma J:
Med de nationella målen blir allt mycket tydligare, och kraven höjs på skolan i och med de skriftliga omdömena som ska ges. Nu måste man upprätta handlingsplaner om ett barn inte når upp till målen. På så vis finns det också dokumenterat om det skulle vara något längre upp i skolan.
Simkunskap är en del av idrotten, och ett nationellt mål (som gäller för alla skolor i Sverige) är att barnen ska kunna simma 200 m (varav 50 på rygg) och kunna hoppa från kanten när de slutar 3:an. Eftersom detta är ett mål är skolan skyldig att sätta in extra resurser...men det känns väldigt lyxigt med extra simträning på skoltid.
Milla:
Här har de haft bad på schemat i både 1:an och 2:an eftersom simkunskap är ett mål för skulundervisningen. Skolan måste alltså se till att barnen klarar av att simma (200 m när de slutar 3:an). Detta är ett nationellt mål, och gäller samtliga skolor i Sverige. Det är så jag har förstått det i alla fall. Jag antar att det är helt nytt i och med de nya reglerna som väl började gälla nu i år med de skriftliga omdömena och nationella proven redan i 3:an.
Anna:
Jadu, den där tentan... 3 dagar tog det att få svar från läraren på mailen. Svaret var att självklart hade hon rättat tentan, annars hade vi ju inte fått betyg, och hon hade lämnat den till expeditionen. Där slutade hennes ansvar! Behöver jag säga att den här läraren inte är speciellt omtyckt?
Nu har hon i alla fall kommit så långt att hon pratat med expeditionen (vår skola finns ju i 2 olika städer så tentan kan vara på någon av skolorna, eller försvunnit på vägen mellan) och de skulle kolla upp det. Ingen tenta än så länge, och så länge vi inte har den kan vi inte rätta upp den, eftersom vi måste ha lärarens kommentarer (enligt henne själv)... Jaha, tack för det då!
Kram
/Ango
Skicka en kommentar