söndag 8 mars 2009

Melodifestivalen

Ja, vad ska man säga?! Tack och lov gick Sarah Dawn Finer till Globen. Vi satt och röstade som galna på Star Pilots för att slippa få med af Ugglas, men det gick ju inte vägen ändå, tyvärr. Ok, "Snälla snälla" ÄR en bra låt, men jag klarar inte av af Ugglas gnällande och pundaraktiga stil på scenen. Jag förstår det inte (jag är inte tillräckligt konstnärlig antar jag), och skulle hellre se en annan person sjunga låten (jag har inga förslag, dock).
Sofia blev internationella juryns val. Inte helt otippat, kanske. Hon sjunger ju på grekiska (varför då?) så det är klart att det tilltalade en jury (exakt VILKA är det som sitter i den här juryn?) som inte talar svenska.
Jag förstår mig inte på den här tävlingen längre. Hela proceduren är obegriplig, med dueller till höger och vänster (och ingen vill redogöra för mer exakt hur man ställer duellanterna mot varandra, om man gör som man "ska" eller om man har egna specialregler).
Svenska folket verkar rösta med rövarna (eftersom ingen röstar som mig ;)), men det verkar ju gälla för alla program av den här stilen, det såg vi ju i fredags i Let's dance också när Elisabeth Höglund fick vara kvar och Niclas Wahlgren åkte ut.

När det gäller Melodifestivalen kanske vi skulle ha som många andra länder har: en enda artist som sjunger alla bidragen. På så vis blir det ju LÅTEN som är avgörande, och inte som idag där artisten är viktigare (verkar det som). Fast i och för sig så kanske det är lika bra att ha det som vi har nu, så vi vet att vi inte kommer vinna den internationella varianten, för spektaklet är löjligt dyrt att arrangera och vi slipper lägga pengarna på det då (jag VET att det genererar pengar också, men det går ändå inte med plus).

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Anonym sa...

Det suger, upplägget suger, programledaren suger, min attityd till detta suger. :) Mitt enda hopp går till H.E.A.T och möjligen Alcazar på lördag. Nä, MF; ta ett sabbatsår och tänk över vad ni gjort!! ;)

Populära inlägg