tisdag 16 december 2008

Friskare...eller bara piggare

Idag på förmiddagen mådde jag som igår, men det har successivt blivit bättre under dagen. Nu är det ganska bra faktiskt!
Igår eftermiddag var det dags för Simones Luciafirandei skolan. Klockan 16:30 var det satt till så det var riktigt mörkt när det var dags.
Vi hade varit hemma en stund innan vi åkte tillbaka till skolan. Innan vi åktefrågade jag Simone om hon hade lämnat kvar luciakronan och det röda bandet i skolan (jag skickade med henne det på morgonen för att vi inte skulle glömma det på kvällen) och det var kvar där sa hon. Så åkte vi och ställde oss och väntade bland alla andra föräldrar (de är 26 st i klassen så det blir en del föräldrar).
När Luciatåget kommer ut ser jag att Simone varken har krona eller rött band. Konstigt. Senare visade det sig att hon inte alls tagit ut det ur ryggsäcken, utan det låg kvar i ryggan...hemma. Stackars lilla gumman! Sista Luciafirandet för föräldrarna och första (och förmodligen sista) gången hon ville vara Lucia, så blir det bara ett vitt linne. Jaja, det är inte hela världen, för min del, och hon verkade inte bry sig så mycket efteråt heller.
Barnen var superduktiga som sjöng och visade upp några danser de hade lärt sig. Jättekul!
Allra roligast var nog att tåget bestod av säkert 12 Lucior, kanske en eller två tärnor och resten tomtar. Inga stjärngossar eller pepparkaksgubbar. Extra roligt var det också att det var en kille som var Lucia. I dagens debatter om hur ok det är att killar är Lucior, gladde jag mig åt att se att det fanns några som vågade barnen vara just barn...helt utan våra pådyvlade sterotypiska könsroller! Luciatåget är ju trots allt till för BARNEN, varför ska man då göra det enbart som de vuxna vill, då förlorar man ju hela andemeningen!

Bjuder på en bild av det dansande tåget:


Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att du mår bättre! Vilken mysig bild! Kram Anna!

Mamma J sa...

Usch, nu får jag skämmas! M ville vara lucia sa han (iofs så vet jag att han inte hade haft kronan på sig ändå..) - men jag lät honom inte...

Du har så rätt egentligen. Men, jag ville faktiskt inte.

För att inte tala om vad hans pappa förmodligen hade sagt...

Populära inlägg