fredag 12 december 2008

Aktiv dödshjälp

Aftonbladets hemsida kan man se en filmsekvens som handlar om en brittisk man som led av sjukdomen ALS, och som åkte till Schweiz för att få hjälp med att begå självmord. Sjukdomen ALS måste vara en av de absolut hemskaste sjukdomar som finns, då kroppen sakta, sakta stänger av alla funktioner. Att vara lam i hela kroppen och endast kunna andras med hjälp av en maskin måste vara helt otroligt hemskt, speciellt när hjärnan fungerar som den ska.
I filmsekvensen får man se mannen läsa upp ett brev till sina barn, innan han dör.
Jag är för aktiv dödshjälp i såna här situationer. När en individ är så sjuk att denne vill dö, anser jag att den ska få hjälp med det. Vi skulle aldrig hålla ett husdjur vid liv i en sådan här situation, eftersom det skulle vara inhumant och djurplågeri, men en människa ska till alla villkor hållas vid liv. Det skrämmer mig! Om jag själv drabbades av en sjukdom där jag vet att jag kommer dö, men innan dess kommer jag bli mer och mer vegetabil och till sist bara kunna kommunicera med blinkningar, eller inte alls, nej, då vill jag plockas bort från den här världen. Det skulle vara mest humant för alla, även min familj!

Jag såg en dokumentär på TV om en man i USA som också led av ALS. Han andades med respirator som följde med honom på hans elrullstol. Han kunde bara kommunicera genom att blinka... Varje månad träffade han och hans familj en psykolog och läkare där de frågade om han ville fortsätta leva eller somna in. Han hade valet själv. Hans hjärna var det inget fel på, den fungerade alldeles utmärkt, till skillnad från resten av kroppen.
Hans fru berättade att hon tyckte det var hemskt, men att hon respekterade hans val. Varje månad gick hon med på mötena med en stor klump i magen inför vilket beslut han skulle ha fattat.

Aktiv dödshjälp när det finns skäl för det, som jag anser att det finns i de här fallen, ja då anser jag att det ska vara tillåtet. Jag anser inte att det är humant att hålla en människa vid liv till vilka medel som helst, mot personens egen vilja. Självklart handlar det inte om att vi ska hjälpa personer ta sina liv så fort de är nedstämda, utan när ett sjukdomstillstånd innebär en lång och plågsam död. Även cancerpatienter som är inne i ett slutskede tycker jag ska få hjälp att komma bort från smärta och elände om de själva vill det.

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

enAnnan sa...

Jag är fullständigt FÖR dödshjälp. Tycker oxå att man ska få välja själv, om det verkligen inte finns någon hjälp att få.

Jag har svarat på utmaningen nu och har lite frågor om kärlek o förhållanden inne hos mig. :)

Kramar

Anonym sa...

Jadu, det är ett mycket svårt ämne och frågan är vem som ska bestämma kriterierna? Som blivande ssk sitter det i ryggmärgen att man ska rädda liv, det är min uppgift att försöka så långt det går. Men på samma gång, ska man rädda liv (hålla vid liv) till vilket pris som helst? Detta ämne kommer upp då och då i utbildningen och det är väldigt intressant men svårt att ta ställning till tycker jag. Dessutom varierar ju ens åsikter beroende på var på planen man befinner sig, som helt utomstående, som personal, som anhörig eller som den som är drabbad. Kram till dig!

Ango sa...

enAnnan:
Jag är också för, när det finns klara skäl till det, som vid sjukdomen ALS t ex. Man ska inte låta personer kunna ta sitt liv så fort de blir deppade och funderar på självmord, utan som sagt som en medicinsk hjälp nä det ändå inte finns någon återvändo.

AnnaK:
Det är en enormt svår frågeställning, tabubelagd och känsloladdad. Som du skriver: ska man verkligen hålla vid liv till vilket pris som helst? Märer man att patienten lider dygnet runt, patienten vill dö (för att slippa lida) och man vet att det finns inget annat kvar än döden. Är det egentligen moraliskt och etiskt försvarbart att hålla vid liv då? En hund skulle man inte göra det med, då det är djurplågeri...
Jag är för dödshjälp och har försökt tänka mig in i hur det skulle vara om någon närstående vill få dödshjälp, men nej, jag är fortfarande för.

Kram
/Ango

Populära inlägg