måndag 22 december 2008

Dan före dan före dopparedan

Ja, då var vi nästan framme vid julafton... Jösses vad snabbt det gått!
Idag har vi pratat taktik inför morgondagens sista shopping. Simone sa att hon inte ville följa med och handla (smart fröken) så jag frågade om vi skulle ringa farmor och farfar och fråga om hon kunde få vara där medan vi andra åker och handlar, och det ville hon.
Farmor och farfar har båda nyligen opererats (knä resp. höft) så de är lite "skröpliga", men de har inget emot att passa någon av tjejerna eftersom de är så pass stora att de kan göra saker själva. Dessutom kan de vara till viss hjälp ibland. Till skillnad från Hilding Vilding a.k.a. Victor...

Shopping står på schemat för morgondagen alltså. Sista julklapparna ska inhandlas. Paulina och Richard ska få varsin CD-spelare, Victor ska få Thomas tåget-prylar av tjejerna, Paulina ska få en sänglampa av Simone och så skulle Sebastian få några spelkort till WOW. Efter det ska maten inhandlas. Vi ska ju inte vara hemma på julafton, men får gäster på annandagen som ska äta julbord så lite julmat ska införskaffas. Dessutom ska vi fira julen för första gången med min släkt, och vi har lite annorlunda jultraditioner. Inte mycket, men några småsaker. Vi brukade aldrig ha rödkål på våra julbord när jag var liten, men det hade Roger och det är jag numera van vid och vill ha, så vi sa att vi köper med oss det själva. Mormor gillar bara mild senap, medan jag och Roger tycker att Skånsk senap är obligatorisk på ett julbord, så det köper vi också med oss.

Efter shoppingen ska granen kläs och i år tyckte Paulina och jag att vi kunde lägga alla paket under granen istället för att ha dem i en säck. Jag ska försöka införliva den idén i resten av familjen.
Skinkan ska griljeras imorgon, köttbullarna ska rullas och tomtegröten kokas (fast ärligt talat känner jag för att köpa färdig gröt i år). När det är klart ska det njutas och provsmakas, och pustas ut!

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg