fredag 31 oktober 2008

Jag ser det snöar

Idag har snön kommit till oss, även om det ena stunden snöar och andra regnar, men barnen hoppas i alla fall!
Igår var det ju ett riktigt snöoväder i Västerås, där vi var för att lämna MC:n (som Roger ville ställa in före första snön kom, så det blev väl med 30 minuters marginal det blev så).
Redan när vi kom in i Västerås, vid Bäckbymotet, var det långa, långa bilköer. En snabbsökning på mobilen med wappen hittade jag att en kökrock inträffat, mellan 6 bilar (tänk om folk kunde hålla avstånden!). Vi hade tur att komma så långt bak i kön att vi kunde svänga av mot Bäckby och åka en annan väg. Läste vidare på wappen och såg att den dam nyss blivit påkörd i Bäckby (ska vi gissa att reflexer saknades och att bilisten var fokuserad på bilköerna istället för trafiken?). En halvtimme senare, på Surhammarsvägen, en ny kökrock, och ännu en .... Snälla alla bilister; Håll AVSTÅNDEN! Jätteviktigt!

När vi skulle åka hem i snöovädret såg vi MÅNGA bilister som anpassade hastigheten till rådande väglag. Många, många har fortfarande sommardäck, och de körde faktiskt därefter. Sånt gör mig glad!

När vi kom till Köping stod vi vid ett rödljus, maken är tävlingsmänniska och skulle (trots släp) komma först från rödljusen....det ville tydligen bilen bredvid också. Nu var vi snabbast, men bilen bredvid drog på och när maken efter typ 100 m inte "tävlade" längre eftersom det lös knallrött från korsningen framför, och det var läge att fokusera på den korsningen och att få ner hastigheten (som kanske kommit upp i 60 km/h på 70-väg). Bilen bredvid verkade så lycklig över att komma om oss att den inte såg alla rödljus i korsningen, men blen från vänster såg den här bilen som susade fram mot rött, och den andra bilen hann bromsa för att undvika något som blivit en otäck kollision annars. Kontentan av detta; fokusera på RÄTT saker i trafiken! Medtrafikanterna är inte RÄTT saker såvida det inte är någon som kör som denna "grannbil" gjorde.

När Victor såg hur mycket det snöade igår sa han; "Jaaaaaa, nu kommer tomten". Där fick jag för att jag sagt att det ska komma snö innan tomten kommer!

När vi kom hem gick jag in i sovrummet och konstaterade att det var svinkallt där (13,4°C enligt termometern) så jag skulle stänga fönstret som stått öppet sedan i våras. Fönstret är ett sånt där med "handtag" på sidan, som kan vridas uppåt för att vinkla fönstret övre del insåt, vrida handtaget åt sidan för att öppna fönstret inåt (hela fönstret) eller vrida handtaget neråt för att låsa fönstret i stängt läge.
Fönstret har alltid varit trögt att stänga, men igår tog det priset. Jag hade stängt lite grann, när jag fick handtaget i handen!!! Handtaget hade gått av! Jag har fått superkrafter. Det är ju metall, det ska inte gå av...och framför allt kan man inte dra av det med handkraft!
Nu var det ju inte en chans att kunna stänga fönstret ordentligt. Jag trodde att det kanske skulle funka ändå, men så började det blåsa storm igen...och vips flög fönstret upp på vid gavel. Tur att vi hade en brädbit bakom dörren i sovrummet! Den bakom elementet upp över fönstret och så en Stephen King bok mellan brädan och fönstret höll det på plats ;).

Happy Halloween alla bloggläsare!

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med snö och tmten har jag också fått äta upp! :) Här har de frågat varje dag sen det blev frost ute om det är jul idag?! Härligt att du fått superkrafter, har du kommit pånågot bra superkraftsnamn på dig själv? Hmmm, kanske wondermammy?! :) Ha en bra helg, kramar Anna!

Mamma J sa...

Hahaha, ja böcker är bra på många sätt!

Stephen King fick äntligen göra lite nytta ;)!

Populära inlägg