måndag 27 oktober 2008

Höstlov

Idag är det första dagen på höstlovet för barnen och mig. Vi började dagen med en tur till tandläkaren för Simone. De ringde därifrån kl 18:40 i fredagskväll och försökte fylla upp alla återbudstider de fått idag. Jag nappade på en tid såklart och tog den, så därför bar det av till tandläkaren idag.
Jag visste att hon skulle plasta ett par 6-årständer, eftersom det var tal om att eventuellt ha gjort det redan förra året, men då var de inte helt framme ännu. Nu började de plasta och av bara farten plastades alla fyra så vi slipper komma tillbaka för att ta två senare. Dessutom kunde tandläkaren konstatera att Simones två framtänder i överkäken är lite lösa. Den ena är lösare än den andra. Simone hade nog inte märkt det själv, för hon är så fokuserad på den som hänger riktigt löst i underkäken (den tredje som ramlar bort där). Nu kommer hon bli som storasyster som tappade tänder var och varannan dag ;).

Till lunch idag blev det ärtsoppa och ostsmörgås, så sugen var jag på att laga mat efter 40 minuter hos tandis. Jaja, ungarna gillar ärtsoppa så det är ingen fara.

Har köpt en del nya tésorter den senaste tiden. Har köpt ett grönt té på lokala Konsum, "Grape - pear". Jättegott var det! Tog med Paulina till Änglastället som säljer en hel del olika tésorter för att Paulina själv skulle få välja ut ett té (hon vill så gärna dricka té, men hittar inget hon riktigt gillar). Det blev ett svart té som hette just "Änglastället", som är lite sötare med apelsin, cream och sockerhjärtan (det var mer i det, men jag minns tyvärr inte alla ingredienser). Själv köpte jag Chaité att värma mig med om kvällarna.

Idag med Posten kom H&M:s vårkatalog... Det känns inte riktigt som om det skulle vara dags för den ännu. Beställde man före 6/11 skulle man få 10% rabatt och kläderna levererade i början av JANUARI... Jag trodde att man skulle få vänta till åtminstone mars, april innan man fick kläderna. I januari är det ju inte dags för vårkläder direkt. Jaja, jag ska kika lite i katalogen i alla fall!

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Plasta? Varför gör man det?

Ärtsoppa och ostsmörgås lät som en alldeles ypperlig lunch, tycker jag :).

Jag som inte är klar med vinterkläderna än, kan definitivt inte ge mig på någon vår- och sommarkatalog. Konstigt ändå att jag inte fått någon... Hmmm... Kommer väl...

Ango sa...

Här plastar man 6-årständerna i förebyggande syfte. Det görs alltså på alla barn (och jag tror att det ska göras i alla landsting). Eftersom kindtänderna är så gropiga när de kommer upp är det lätta att få hål i. Sedan man börjat plasta i förebyggande syfte har antalet lagningar hos barn och ungdomar minskat markant enligt min tandläkare.
När man plastar är det ingen borr eller så inblandat så det är en ganska "enkel" sak, även om det såklart är jobbigt för barnen att ligga och gapa så länge (det tog närmare 30 min att plasta alla 4 tänderna).

Nej, jag är inte heller klar med alla vinterkläder. Roger rensade en garderob nu ikväll och vips dök det upp en vinterjacka vi alla glömt av ;).
Jag vet att jag skickade in någon lapp jag fick från H&M för ett bra tag sedan om en förhandskatalog. Jag har bara som hastigast öppnat katalogen och konstaterat att en hel del av det jag såg, var sånt jag såg i butik senast jag var på H&M (i fredags) och köpte jacka till Victor.

Kram
/Ango

Populära inlägg