tisdag 14 oktober 2008

Märklig värld vi lever i

Nyheterna den senaste tiden har väl inte varit direkt positiva när det gäller t ex finanskrisen. Det känns lite ironiskt då när en amerikan får Nobels ekonomipris, när amerikanernas finanser har satt hela världens finanser i gungning.

Igår var en av nyheterna jag reagerade mest på att personer som drabbats av stroke i Stockholmsregionen (främst) och som behöver akutsjukvård och ringer 112, inte säkert får en ambulans direkt. Personen på andra sidan luren måste dra en lott för att se hur brådis just deras fall är. Har den tur blir det prio 1 (=blåljus och snabbt till sjukhus =STOR chans att komma tillbaka till ett normalt liv). Har den otur blir det prio 2 (=ambulanstransport inom 3 timmar = mycket mindre chans till att komma tillbaka till ett normalt liv, även ökad risk för att dö).SKRÄMMANDE! Detta är ett FORSKNINGSPROJEKT... VAAAA???? Hur kan etiska rådet godkänna ett sånt projekt? Man VET att en strokepatient som kommer under vård så fort som möjligt har enormt stor chans att komma tillbaka till ett normalt liv, medan en patient som inte gör det riskerar sitt liv. Detta är INTE ok, och jag hoppas verkligen att man stoppar projektet nu när det kommit till allmänhetens vetenskap!

En annan nyhet är att nu vet vi vad som händer när den använda kondomen spolas ner i toaletten... Ett forskarteam har hittat en ny fiskart som lever på 7700 meters djup i Stilla havet. Jättespermier med ögon och små fenor på huvudet, så ja, nu vet vi vad som händer ;).

Tisdag igen och ikväll ska jag på författarbesök på bibblan här i kommunen. Det ska bli jätteroligt och intressant! Nu har jag inte läst allt som hon har skrivit, tyvärr, men jag är på gång. Jag har läst de tre första böckerna och trodde att de andra fanns i bokhyllan, men det visade sig att bok fyra och fem inte stod där, däremot bok sex och sju. Nu har jag beställt dem så jag kan läsa dem.

Nu måste jag, tyvärr, ta tag i studierna. Måste påbörja en hemtenta...något jag verkligen inte har någon lust med!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Ja, ska man då absolut drabbas av stroke, som Stockholmare, så får man väl hoppas att man gör det när man är på resande fot någon annanstans i landet... Skrämmande är ordet!

Populära inlägg