onsdag 15 oktober 2008

Retuschera skolfoton?

Mina barn är alldeles perfekt precs som de är...precis som alla andra barn...ja, vuxna också såklart! Varför existerar det då att skolfotoföretag retuscherar bilder av barnen? Aftonbladet.se berättar om en 9-årig tjej som fått sitt skolfoto retuscherat. Hon, precis som jag, undrar såklart VARFÖR? Varför talar företaget om för lilla Agnes att hennes utseende inte är bra som det är?
Retuschera fotomodeller så mycket ni vill (det är illa i sig), men ge tusan i barnen. Det enda som behöver fixas är eventuella röda ögon, inget annat. Varför skulle jag vilja ha foton på mina barn som inte ens liknar mina barn för att fotona retuscherats? Jag vill minnas exakt hur mina barn såg ut nu. Blåmärken, skrapsår eller vad tusan det än är, ska få vara där. Det är en del av charmen.
Minns en liten kille på Victors dagis som ett par dagar före fotograferingen slog i pannan och fick ett stort sår, så han hade ett STORT plåster i pannan på fotot. Och? Mamman fixade ett cool plåster som matchade kläderna och sedan körde de. Det var ju en del av charmen att han hade det där stora plåstret i pannan. Att retuschera bort det skulle vara att tala om för barnet att det såg tråkigt ut med plåstret.
Victor har tagit foto på dagis idag, och jag förväntar mig att få kort på en kille med bångstyriga lockar som helst står rakt upp och rakt ut ;).

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Håller så innerligt med dig i detta. Jag kommer att gå i taket om det visar sig att något av barnens foto-företag givit sig på bilderna av mina fina ungar. De är vackrast i världen prick som de är! Det var som T som prompt skulle ha tofsar (trots att hon är så fin i håret som det är, det var ganska nyklippt då också) och hon hade bestämt vilken tröja o s v - och jag tänkte i mitt stilla sinne att hon måste få fixa det där själv. Och, än har vi inte sett bilderna, men jag vet att de kommer att vara superfina, för att det är HON på dem.

Killarna hade visst varit lite sura på bilderna och säkert lite rufsiga o s v också, men vad gör väl det? Så ser de ju UT! Hur ofta har de inte en "Stig-Helmer" i nacken?!

Populära inlägg