onsdag 22 oktober 2008

En bättre dag...so far

Idag känns det som en bättre dag än igår. Åtminstone så här långt! Familjeråd ikväll och så får vi se vad vi kommer fram till att vi behöver göra. Jag har i alla fall rannsakat mig själv och insett många brister i mitt agerande mot Paulina (ja, jag vet att det inte är juste att säga åt en 7-åring att hon ska flytta...). Jag känner att jag låter lite som min mamma, och det vill jag verkligen inte göra! Nu ska det bli ändring. Jag kan bara ändra på mig och där ska jag starta. Vi ska ändå se till att vi får hjälp på vägen. Några redskap vi kan använda. Har beställt en bok på Adlibris som heter Explosiva barn som jag blev rekommenderad. Förhoppningsvis kommer den snart och förhoppningsvis ger den lite konkreta tips och råd!

Idag har jag inte gjort något alls. Behövde lite distans till allt. Har börjat sticka på en halsduk till Paulina. En lila lurvig historia. Medan jag hållt på med den har jag lyssnat på talbok: Hjärtats mörker av Jonas Moström. En rätt bra bok (jag gillade hans två första väldigt mycket, vilket du kan läsa om i min bok- och filmblogg).
Bakat har jag också gjort. Ett nytt bröd; Brunkans långa, och så har jag gjort "varm-choklad-klubbor". Kul saker som blev riktigt mumsigt gott! Hur det blev och ser ut kan du läsa i min Mat- och bakblogg (alla länkar till höger).

Nu ska jag stänga av datorn. Det är onsdag och det betyder att det är datorfritt i vårt hem!
Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Ullis sa...

Hej vännen!

Det är stort steg att se sina egna brister. Samtidigt ska vi komma ihåg att vi är bara föräldrar. Jag känner så väl igen känslan, har en son med bestämt humör och kan få såååååna utbrott, är inte alltid jätte pedagosik. Hitta rätt verktyg är ett bra steg och på något konstigt sett dyker dom upp när man väl ber om dom. Vi har också kontakt med BUP eller inte riktigt ännu, vi utreder just nu sonen genom skolan. Komma till beslut är tyngst sen rullar det på med upp och nedgångar. Skickar en stor styrke kram. Ullis

Ango sa...

Tack Ullis! Kramen behövdes!
För vår del verkar det som om Paulina bara visar sitt humör hemma. Visst i skolan säger de att hon är envis, vilket kan ställa till en del situationer ibland. Hon har också hög integritet vilket jag haft ett samtal med hennes lärare om efter en incident förra året. Läraren ser inte hennes beteende som något problem, i skolan, där är hon alltid lugn, glad och gör alltid det hon ska. Hon ligger väldigt bra till med arbetsuppgifter och sånt. Det är alltså bara hemma vi har problemen. Nu ska vi testa lite nya giv och se vad som händer. Nya belöningssystem ska vi införa och så ska vi koncentrera oss på att dela mer på tjejerna och att Paulina ÄR äldre än Simone och därför ska få ha fler privilegier (som högre månadspeng t ex).
Varför utreder ni P?

Kram
/Ango

Populära inlägg