söndag 19 oktober 2008

Söndag

Söndag igen...skrev inte jag det alldeles nyss? Igår? Nähä, för 1 vecka sedan! Tiden går så ruskigt fort!
Maken är fortfarande inte hemkommen. Kanske imorgon, vi får se. Idag har vi inte varit och hälsat på honom. Simone skulle till kompis på förmiddagen, vi skulle äta pizza, och nu ska Paulina på kalas.
Kalaset Paulina ska på är hos en klasskompis till henne, som fyller 9 år. Den här tjejen är 1 år äldre än de andra i klassen för att hon kom som flykting hit för ett par år sedan och då passade det bra att börja förskoleklassen.
Jag tycker det är jättekul att hon bjuder på kalas, men blev väldigt ledsen när Paulina berättade att flera av de bjudna tjejerna hade sagt att de inte visste om de kände för att gå på kalaset... Det här är barn som går i 2:an. Varför skulle man inte känna för att gå på kalaset? Jag vet att många tycker att tjejen är jobbig, för att hon är ganska framfusig. Att hon upplevs som det kan med största sannolikhet bero på att hon kommer från en annan kultur där man inte måste stå med en armlängds avstånd från varandra för att inte verka för intim... Dessutom är hon en stark tjej som inte låter någon sätta sig på henne. Helt ok för mig, och jag hoppas hon influerar fler!
Jag minns att Paulina brukade säga att hon tyckte den här tjejen var så jobbig i början eftersom hon så ofta blev arg. Vi pratade en del om det och jag försökte förklara att anledningen till att den här tjejen blev så arg förmodligen berodde på att hon inte förstod vara alla andra sa och att de inte förstod vad hon sa. Ren frustration. Inget konstigt alls, och det har blivit mycket bättre i och med att språket har blivit jättebra!
Jag hoppas att de som bjudits också går på kalaset och att de får riktigt roligt!

Pussen & Kramen
/Ango


2 kommentarer:

Mamma J sa...

Man undrar ibland hur mycket av det barnen säger och gör, som kommer från deras föräldrar...

Har fått ett lysande exempel på varför en av T:s klasskompisar inte tycker det är så viktigt det här med att "alla får vara med" och "att vara en bra kompis" eftersom mamman inte ger den typen av signaler till sin dotter.

Vad skall man då göra när man försöker lösa konflikter som uppstår på ett vuxet sätt när det är mamman som tyvärr verkar vara en bidragande orsak till det hela?! Suck!

Så - jag hoppas jag också, att de gick på kalaset! Men, när det finns de som startar rättsprocesser för att deras barn inte skall behöva bjuda "alla" eller hur det nu var, så finns det banne mig folk till allt!

Ango sa...

Visst är det så att barnens attityder kommer från föräldrarna (som fortfarande är dem barnen ser upp till). Det finns bra exempel i Paulinas klass också. De är 12 tjejer i klassen. Förut har vi haft att Paulina får bjuda 10 kompisar (tjejer blir det hon bjuder), men det går ju inte nu, så självklart får hon bjuda alla.
Under det här året har Paulina uteslutits från ett par kalas. Det har bara varit hon och den här utländska tjejen som inte bjudits. Det gör ont! En tjej hade kalas precis innan sommarlovet. Paulina var inte bjuden. Tjejen sa att hennes mamma hade sagt att hon bara fick bjuda dem hon lekte mest med. Paulina och den här tjejen lekte då, väldigt mycket så Paulina blev såklart jätteledsen!
Nu har jag sagt till Paulina att hon får bjuda 5 tjejkompisar (hon ska ha pyjamasparty med övernattning, film och pizza och hela det kitet ;)). Är det bara 5 blir det ju dem hon leker allra mest med, och inga andra.

Kalaset idag då. Jag lämnade Paulina kl 16 när kalaset började. Då var det väl 4-5 tjejer till som kommit. Tydligen hade alla utom 2 kommit (och det gläder mig verkligen). En av dem som inte kom var en av dem som "kanske inte kände för att gå", och som sa till Paulina för ett par år sedan efter den här tjejens kalas: "Du får inte komma på mitt kalas nästa år om du ska ge mig böcker i present". Paulina hade fått ge 2 böcker i present (böcker vi själva gillade jättemycket). Den kommentaren säger ju rätt mycket om den tjejen (eller hennes föräldrar rättare sagt).
När jag hämtade Paulina kl 18:02 (kalaset slutade kl 18:00) var det bara hon kvar. Alla andra hade gått hem 15-30 minuter tidigare. Varför vet jag inte. Det är ju inte vanligt (eller populärt) att man hämtar hem ungarna tidigare från kalas!

Kram
/Ango

Populära inlägg