torsdag 23 oktober 2008

Torsdag...sista dagen innan ledighet

Torsdagen är här och innan jag vet ordet av kommer jag skriva "Nu är det söndag igen..." här i bloggen. Dagarna går så galet fort!

Igår hade vi familjeråd. Vi bestämde vad som gällde för eftermiddagen och kvällen, och nu på morgonen. Idag har vi nytt familjeråd för att fastställa dagens rutiner. Vi har också satt upp lite framtidsmål, dvs barnen har fått förhållningsregler och vi har lagt upp nya konsekvenser. Vi har också, återigen, kollat om de vill ha vecko- eller månadspeng. Månadspeng var det som vann, så då kör vi vidare på det. Vi bestämde också att Paulina, som ju ändå är äldre än Simone, ska få högre månadspeng än Simone. 70:- till Paulina och 50:- till Simone satte vi upp. Victor sa att han också ville ha månadspeng så vi sa att han kan väl få 20:- då ;). Hur gör ni med månadspengar? Hur mycket ger ni (vi pratar om en 4-, en 6- och en "snart 8"-åring)? Vad ska pengarna räcka till? Vi ger summorna jag skrev ovan (tidigare hade Paulina 50:- också). Alla tre barnen prenumererar på 2 olika tidningar var, får biobesök med godis och McDonald's-besök osv. Deras egna pengar behöver bara räcka till om de vill köpa en tidning utöver dem de redan prenumererar på, om de vill köpa leksak utöver vad vi föräldrar tycker är nödvändigt, smycken och annat krafs. Allt förbrukningsmaterial som tuschpennor och ritpapper och sånt köper vi föräldrar såklart.

Dagen igår blev bättre än dagen innan. Smågruff, ja, men inga urspårningar eller så.
Tjejerna var på middag på fritids. Imorgon är ju sista dagen fritids finns i sin underbara villa (som är såld nu). Nästa vecka flyttar de från 300 kvm till 80 kvm (47 barn)...
Personalen hade fixat en festmiddag för alla barn så det var hamburgare med pommes, godis, lekar och disco mellan kl 17:30 och 19 igår! Det hade varit jättekul sa tjejerna!
Tjejerna var lite roliga. Jag frågade om de skulle gå hem själva, eller om jag skulle möta dem (det är en promenad på 3 minuter i ett radhusområde). De sa att de ville gå själva. Kl 18:57 ringde min mobil och ett "Mamma kan du hämta oss?" hördes i luren ;). Det var ju becksvart ute och det går en liten grusväg (gång- och cykelväg) över en liten äng från fritids och fram till radhusområdet, som inte är speciellt upplyst (det rör sig kanske om 100-150 m) och tjejerna tyckte det var läskigt och ville inte gå själva ;).

Imorgon är Victor och Simone lediga, bara Paulina som ska gå upp imorgon bitti. Nästa vecka är det höstlov så nu ska vi väl få vila upp oss och hitta lite ny energi. Imorgon blir det nog bio; High school musical 3 med tjejerna. Victor får följa med pappa och storebrosorna på innebandy.

Nu ska jag lyssna lite på Adam & Gry innan jag läser ut min bok "Döden går på gym" (av Johnny Grimsthål) för att sedan plugga lite.

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Nu får vi se om detta blir dubbelt - det blev något konstigt med inlägget jag just skrev. Suck!

Hursomhelst så skrev jag något om att jag förstår att du tycker veckorna går galet fort. Här känns det som om det bara existerar måndagar och fredagar. Först är det måndag och så hinner man knappt vända sig så är det fredag. Och därefter - ja, då är det vips måndag igen. Suck!

Ang månadspeng/veckopeng. T har veckopeng. Hon har haft det sedan hon var drygt 5, eftersom hon då vid något tillfälle insåg att hon hade kompisar som sparade till saker de ville ha - och det kunde ju inte hon för hon hade ju inget pengaflöde in ;). Så, då började vi med en 20:a i veckan - denna ökades till 25 när hon fyllde 6 och 30:- när hon fyllde 7. Vi betalar aktiviteter precis som du beskriver, men hon får t ex betala tidningar och sådant själv. Hon har inga prenumerationer. Hon får en liten lördagsgodispåse i samma storlek som småbrorsorna, för 7 kronor eller något - och vill hon ha mer, får hon betala själv. Och hon har börjat vara småsnål, det är lite bra! Hon kan tigga mig om saker, men när jag säger att "Visst du får köpa den, men då tar jag pengarna från din veckopeng" så blir vad-det-nu-var inte lika intressant längre, haha!

Hoppas att dina tjejer (och du) tycker att filmen är lika bra som T (och jag) tyckte! Ha det gott!!

Populära inlägg