tisdag 1 september 2009

Jaha, då var det dags igen!

Hit men inte längre hann vi innan det var dags för sjuka barn! Det blev dock inte Victor som blev "först ut", utan Simone. Hon började må illa igår och hade jätteont i magen. Vi kunde inte hitta någon anledning till det, men det kan vara så att det blev något knas med maten i skolan så hon fick något som inte var glutenfritt. Hon sa själv att hon fick egen pasta, men fick ta samma sås som resten av skolan. Såsen är redd med vetemjöl gissar vi, så det kan vara det!
Imorse när jag väckte henne satte hon sig upp och sa "Oj, vad snurrig i huvudet jag är". Hon mår fortfarande illa och har ont i magen, så det vara bara att ringa och sjukanmäla henne.
Det "roliga" var att Roger satt och läste på Aftonbladets hemsida nu på morgonen och läste att magont, illamående och diaréer kan vara symptom på svininfluensa... Nu är det knappast risk att det är det (eller jag tror verkligen inte det i alla fall). Visserligen hade Paulina också väldigt ont i magen igår kväll, men tjejerna har också känsliga magar (som sin far).

Läste också om svininfluensan igår (på Aftonbladets hemsida, så det är väl si och så med förtroligheten). Det stod att "man" räknar med att smittan nått sin kulmen i början av oktober. Jamen så bra då, då är det ju onödigt att massvaccinera alla. Det är ju först då som vaccineringen kan starta, och det krävs 2 vaccinationer för att man ska få ett 80-90%-igt skydd. Det är ingen som hinner med det då, ju.
Nu kanske det lyser igenom att jag är lite emot den här vaccineringen... Jag anser inte att den är nödvändig, eftersom det bara skapar mer problem längre fram. Influensor går inte att vaccinera bort, som man kan göra med många andra sjukdomar (som Röda hund t ex).
DN har under 2 lördagar haft väldigt intressanta artiklar om svininfluensan, vilka varit mer vetenskapliga än sensationslystna (som de gärna blir i Aftonbladet). I lördags hade de även en intressant artikel om hur vaccinet tillverkas, och vad som är skillnaden mellan ägg- och cellodlat vaccin. Mycket intressant!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

De där artiklarna skall jag försöka söka rätt på. För det är just det jag saknar - objektiviteten... Det är svårt att ta reda på vad som verkligen gäller folkhälsan och vad som gäller samhällsekonomin... Jag vill gärna väga rätt saker emot varandra, om man säger så.

Mitt dilemma fortsätter. Egentligen - kan man väl säga gillar jag inte tanken på vaccinet, men samtidigt så vet jag inte om jag vågar chansa. Men, vågar jag chansa på ett så dåligt testat vaccin????

Populära inlägg