lördag 19 september 2009

Skev bild

Fick en märklig upplevelse häromdagen när jag besökte min morbror. Hans matlagningskunskaper sträcker sig till att värma pommes i ugn eller koka makaroner och servera korv till.Det var vad han skulle bjuda på, men min man skulle fixa maten eftersom jag och min morbror skulle på en bouppteckning. Min man bad mig köpa salt eftersom det tydligen var slut, vilket jag sa till min morbror. Han reagerade väldigt kraftigt, och sa att salt var bannlyst hemma hos honom, eftersom saltet är roten till allt ont i världen...typ... Jag ifrågasatte det eftersom salt är en livsnödvändighet för våra kroppar. Visst äter vi för mycket salt, men när man använder bra råvaror bestämmer man själv salthalten i det mesta. Han sa att han hade t.o.m slutat snusa pga saltet. Vidare sa han att han istället hade börjat använda Piffi allkrydda...vars huvudingrediens är just salt, men det verkade han inte ha koll på.Han säger också att han slutat med allt "onyttigt". Jag vet inte vad han menar med det riktigt eftersom han lever på helfabrikat (och i det finns det väl inget som är nyttigt?).
Måste säga att jag tycker att det är skrämmande med en så skev bild av kosten. När jag frågade var han hade fått sina "fakta" ifrån så hade han hört det av en läkare... Jaja, kritisk granskning av råden man får har aldrig skadat. Inte heller att se över att man lever som man lär innan man propagerar för sin tro (för det gick knappt att prata med honom om saltets viktighet i våra kroppar). Enligt den här läkaren var det saltets fel att så många barn idag är överviktiga. Enligt mig är det för att det finns föräldrar som min morbror som inte kan laga mat, utan kör helfabrikat/snabbmat istället!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Unknown sa...

Skrämmande råd från hans läkare... lagom av allt brukar vara bra..

Hoppas att du mår bra?!

Kram!

Populära inlägg