onsdag 9 september 2009

Fästingar...

Vad gör fästingar för nytta? Fyller de verkligen en funktion i naturen eller är de bara hemska, äckliga och vidriga utan någon som helst funktion?
Vi har varit förskonade från fästingar den här sommaren. Kan bero på att vi har flyttat och inte bor nära vatten längre (tidigare hade vi en bäck väldigt nära, och katterna sprang gärna där). Inte ens katterna har haft speciellt många fästingar i år, tack och lov.
Så i söndags morse såg jag att Victor hade en liten prick, 1 cm från mungipan. Trodde det var något smuts, men när jag rörde det såg jag att det stack ut och anade genast oråd. Såklart var det en liten, liten fästing (de är ju mikroskopiska så här års) som bitit sig fast. Bara att ta bort!
I natt var jag upp och kissade. När jag satt där kliade det lite på baksidan av ena låret. Satte handen där och kände att det var något där...gissa om håret ställde sig rakt ut direkt. Behövde knappt titta, jag visste ändå. Klart det var en liten fästing...
Jag antar att de här är sviter från vår skogstur i lördags! Det blev inte bara mumsigheter från skogen, utan små äckligheter också!

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Anna sa...

De är faktiskt helt verkningslösa!! Bara ställer till problem. K hade nyss Borrelia tack vare en såndär äcklig varelse.

Mamma J sa...

De är verkligen så himla tokäckliga!!!! Och fullständigt meningslösa. De fyller ju inte ens en funktion i näringskedjan, vad jag förstår...

Populära inlägg