torsdag 10 september 2009

Varför blir jag inte förvånad?

Knorrsjukan har skrämt folk från vettet i vårt land, och varje gång jag öppnat munnen och hävdat; "Jag tror inte för ett ögonblick att det blir så illa som alla 'förstå-sig-påare' hävdat", så har jag stött på motargument! Visst nu har jag inte läst allt som skrivits från vartenda land om flunsan, men varför skulle just 50 % av svenskarna insjukna när inget annat land uppvisar samma siffror? På Aftonbladets hemsida kan vi nu läsa att färre än väntat kommer smittas... Nehej, verkligen? Nu pratar vi om ca 11 % av befolkningen varav 35 personer kommer dö och ca 90 behöva intensivsjukvård. Snacka om otäckt...eller? Njae, vanliga flunsor är fortfarande mycket, mycket allvarligare än det här!
En sak som jag inte riktigt förstår är hur en andra våg av knorrsjukan till våren skulle kunna slå til och bli värre. Om vi utsätts för smittan nu har våra kroppar en chans att bygga upp ett immunförsvar mot det (under förutsättning att alla inte vaccinerar sig alltså). Hur kan det då bli värre nästa gång? Nu är inte jag så hemma på immunologi, men det låter inte speciellt logiskt i mina öron!
En sak är säker i alla fall; Jag är helt tvärsäker på att någon vaccination blir det definitivt inte för mig (fortfarande), trots att jag är gravid. Jag är riktigt orolig för vad vaccinet kan göra med min och fostrets kropp, inte vad viruset kan göra med oss!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Ja, det lutar mer och mer åt att vi tar samma beslut som du. Av samma skäl, förutom att här inte är något litet foster inblandat då...

Populära inlägg