onsdag 23 september 2009

Skolmat

Jag var alltid nöjd med maten i vår skola när jag var liten. Variationen var bra, maten var vällagad (lagades på plats på vår skola) och man fick äta sig mätt. Även nu när jag är vuxen och har varit med barnen i skolan så har jag tyckt att maten varit bra...tills nu. Något har hänt! Maten är under all kritik. Variationen är värdelös! Det är samma mat varenda dag i princip. Allt är hel- eller halvfabrikat och processat kött eller fisk. Inget som ger barnen näring. Dessutom när det är mat som barnen verkligen tycker om (som när det är tacobuffé en gång per termin) får barnen ta väldigt lite mat för att det ska räcka till alla. Inte ens Paulina (som äter som en sparv) blir mätt!
Den senaste tiden har även Victor (som äter ALLT utan att knussla) sagt att det varit äcklig mat på dagis och kommit hem och velat ha mat så fort han kommit innanför dörren. Hur kul är det att ställa sig och laga mat till barnen kl 14, när de egentligen ska äta mellis? Visst, barn kan vara kinkiga på mat, men när även jag reagerat när jag bara läst på matsedeln, och maken som jobbar som lärare har reagerat på hur mycket sämre maten blivit, då är det något de missat. Något de definitivt har missat är delen om nutritionslära!!!
Tänk om man kunde anställa kunnig personal och bara handla BRA råvaror istället för skit som ska värmas upp i kantiner av personal som är helt oengagerade, vad mycket pengar kommunen skulle spara då! Varför kan de inte själva se att de idag förlorar mer och mer pengar på att köpa den usla mat de köper?

Här kommer 2 veckors matsedel från barnens skola och dagis som exempel på hur illa det är:
Vecka 36.
Måndag: Ost- och skinksås, pasta.
Tisdag: Thaifiskgryta med kokos och lime, potatis
Onsdag: Falukorv med senapssås, potatis
Torsdag: Potatisbullar/blodpudding med keso, lingon
Fredag: Köttbullar, pasta

Vecka 37.
Måndag: Falukorv med makaroner
Tisdag: Tacobuffé (barnomsorgen fick köttbullar och potatsmos)
Onsdag: Grillburgare med potatismos
Torsdag: Potatisgratäng med skinka
Fredag: Kebabgryta med ris.

Pasta serveras till allt helst. Korv i alla former är populärt och man lägger gärna planeringen så barnen får äta samma mat ett par dagar i rad. Hemskt illa!
Kolla fredag v 36; köttbullar och pasta, och måndag v. 37; falukorv och pasta.
Victor åt köttbullar och potatismos på tisdagen v. 37 och grillburgare och potatismos dagen efter (det är ju för sjutton samma mat).
Potatisgratängen var vattnig och knappt ätbar, kebabgrytan saknade kryddor, det var någon sås på vatten och mjöl som de slängt ner kebabkött i.
Thaifiskgrytan var tydligen stark, och nästan inga barn åt den.

Hur ser maten ut i era skolor? Har ni märkt någon förändring på kvaliteten det senaste året?
Om maten är så här usel, är det då verkligen konstigt att våra barn inte orkar koncentrera sig i skolan?

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vad trist att maten inte är bra!

Nja, den är rätt bra på vår skola tycker jag.

Mamma J sa...

Jag har aldrig gillat skolmaten. Och T:s skolmat är inget undantag. Jag har varit där och ätit några gånger - och t ex så har jag aldrig smakat en så smaklös och vattnig risgrynsgröt som den de fick vid lucia förra året. Så - jag har svårt att banna T när hon kommer hem och är hungrig efter att ha ätit dåligt. Men, de lagar all mat där iallafall. Men, den är smaklös och känns billig.

Däremot så har dagis riktigt bra mat istället. Det är synd att man inte kan få vara helnöjd någon gång.

Så länge det inte ställs krav på skolorna att maten skall hålla viss KVALITET och inte bara att de skall servera något som skall kallas lunch - så tror jag detta är en tydlig trend. Om de inte kan göra större klasser eller skära mer i personalkostnaderna - varför inte göra det på maten?!

Karin sa...

Här (i grannkommunen) så serveras det alltid tre olika rätter, varav en vegetariskt, så det förhoppningsvis ska finnas nåt som passar alla. De gånger jag varit med i skolan har det varit bra mat och barnen klagar inte heller.

Populära inlägg