fredag 11 september 2009

Utvecklingsskillnader

Har flera gånger tänkt på vilka skillnader det är i utvecklingen mellan killar och tjejer. Visst, alla är olika, men många killar ligger faktiskt långt efter tjejerna.
Kollar jag bara i vår familj och ser den snart 18-åriga bonussonen så är han långt efter jämnåriga i mognadsgrad. Jämför jag med mig själv i samma ålder så är skillnaden milsvid. Visserligen beror det på curlande föräldrar här, vilket jag skriker högt över både nu och då, men tyvärr för döva öron. Jag anser att någon som fyller 18 om 3 månader ska klara betydligt mycket mer än vad den här gossen behöver göra. Skulle han flytta hemifrån imorgon skulle ingenting fungera. Han skulle inte klara av att betala räkningar (han vet inte hur man gör), han skulle bo vid datorn, käka pizza i 1 vecka när han fått pengar och inte ha någon mat alls de sista 3 veckorna osv osv. Tragiskt, men sant! Önskar att de biologiska föräldrarna (min man och hans ex) kunde se att de gör en björntjänst genom att inte ställa högre krav.

Så kollar jag på skillnaden mellan mina egna barn. Victor är ju nu 5 år, och han ligger verkligen långt efter tjejerna när de var i samma ålder. Tjejerna kunde skriva sina namn, kunde telefonnumret hem, visste vad alla färger heter osv. Victor har verkligen ingen koll alls. Visst, han är tekniskt lagd och mekar gärna med både det ena och det andra. När det gäller färger har jag funderat på om han är färgblind, men det kan han inte vara. Han kan färger som rosa och lila t ex. Men när det kommer till blått, rött och gult (t ex) har han absolut ingen koll alls.
Skriva...Ja, det kan han inte. Han kör sina egna "hitte-på-bokstäver", likaså med siffrorna.
Intressant att se att intresset gör att de utvecklas så otroligt olika!

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg