torsdag 5 november 2009

Skillnad i behandling

Kom att tänka på en sak som vi pratade om, bm och jag, igår när jag var där.
Jag har ju struma sedan 8 år tillbaka, och äter medicin för detta. Eftersom det är (för mig) graviditetsutlöst struma så påverkas den alltid mycket av mina graviditeter, vilket betyder att jag alltid fått höja Levaxindosen varje gång.
Den här graviditeten är det faktiskt första gången jag står under kontroll på mvc för detta! Tidigare har det aldrig tagits några prover (trots att man SKA göra detta under graviditeten). Enda gången jag fått ändrad dos var graviditeten med Victor när jag var på snittsamtal och den läkaren stod mycket tveksam till att jag inte kollats en enda gång på mvc (jag var då i v 29). Hon höjde min dos på stående fot (en dos jag haft fram tills nu i princip).
Förra besöket på mvc visade provet att det var lite smådåligt så jag fick höjd dos igen.
Min bm berättade igår att hon hade lite svårt att få en läkare att kolla på mitt provsvar nere på vc, eftersom det inte finns några fasta läkare ännu. Min bm fick alltså ta med sig mitt provsvar till "ronden" där hon, andra bm och förlossningsläkare samtalar. Så ska det ju inte vara!
Så berättade jag igår i alla fall att det var första gången jag blivit kollad så här noga under graviditeten. Hon blev chockad, och frågade om jag verkligen hade gått på samma mvc varje gång. Det har jag ju, men det har varit en annan bm tidigare. Hon tyckte det var väldigt konstigt att man inte kollat upp min struma på mvc eftersom det ska göras (och jag har ju inte hemlighållit att jag har struma, precis).
Jaja, nu blir jag uppkollad och lämnar blodprov var 4:e till 6:e vecka! Himla skönt att slippa fundera på det mer!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Anna sa...

Det är ju jättekonstigt att de inte kollat upp det mer!! Skönt att de gör det nu i alla fall. Och snart är det bebisdags! :)

Populära inlägg