tisdag 24 februari 2009

Matlagning

Jag såg, härom kvällen, ett avsnitt av något Jamie Oliver-program. Det handlade om att lära en engelsk ort att laga mat. Jag vet ju att England är ett land som är dåligt på att laga bra mat. Man köper färdigmat som värms i micro eller ugn. Att man väljer sådan mat beror ju på att det är enkelt, det finns en uppsjö olika sorter och att det faktiskt är mycket billigare än att köpa riktiga, fräscha råvaror och laga egen mat.
Barnen växer upp på mat som smakar likadant alltihop. Det finns ingen fisk i fisken, inget kött i köttet, allt är bara processad skit. Det är fett och innehåller inga näringsämnen som barnen verkligen behöver. Att vuxna äter det är illa, men de har ändå en valmöjlighet. De väljer själva om de ska äta det eller laga något riktigt. Barnen däremot har inga val. De måste äta det föräldrarna ger dem.
De visade sig att det fanns en stor andel vuxna människor som inte hade en aning om hur man gjorde en omelett (!). En omelett är väl bland det allra enklaste som finns, eller? Det är verkligen skrämmande att så många inte kan det!
Det som skrämmer mig ännu mer är att den här trenden sprider sig i Sverige också. Jag har länge förfasats över alla dessa hel- och halvfabrikat som ständigt växer. Brunsås-pulver (hur svårt är det att göra en brunsås?). Pannkakssmet på tetrapack? Varför då? Och det värsta av allt som jag såg häromdagen: Omelettsmet i tetrapack... Blir det inte billigare att köpa ett par ägg? Eller var det för komplicerat att blanda ihop smeten?
Nej, det är inget för mig, och jag hoppas verkligen att mina barn också lär sig vikten av att ha bra råvaror och känslan av att stå och laga maten själv!

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Jag har nyss fått hem boken "Den hemlige kocken". Den skall bli mycket intressant att läsa, för vad jag förstår så handlar den mycket om just sådant där - med halvfabrikat och vad de egentligen innehåller o s v. Visst, vissa saker köper jag gärna färdigt som Keldas ostsås till exempel, som är så mycket godare än den jag får till. Men, annars rullar jag gärna köttbullarna själv till exempel :).

Populära inlägg