söndag 17 januari 2010

Namnfunderingar

Ja, nu vet vi ju att det blev en Axel, istället för Egon (han såg inte ut som en Egon). Problemen blev ju sedan att han ska ha två namn till. Vilka då? Vi har gått igenom alla släktnamn (alla barn har varsitt släktnamn från någon av våra sidor), men hittar inget som vi gillar. Axel är visserligen ett släktnamn (Victor heter det i 3:e namn också) så vi har ju fått med det ändå. Jag skulle ju vilja ha med min mormor på ett hörn, eftersom hon betydde så otroligt mycket för mig. Hade Axel varit en tjej hade det blivit Elisabeth som andranamn, efter min mormor. Nu blev det ju en kille så då funkar det ju inte med Elisabeth ;). En manlig form av Elisabeth, finns det? Typ Elias eller liknande? Måste leta lite känner jag. Tredjenamnet är bestämt till Roger, efter pappa (han ville vara med på ett hörn, speciellt som Simone har ett namn efter mig). Just nu heter han alltså Axel, NN, Roger. Vad ska NN bytas ut mot? Maken tyckte han skulle heta Jan, för att han är född i januari och Jan hade namnsdag den dagen Axel föddes. Själv har jag svårt att tänka mig att stackaren ska heta Jan ;).

Jag har ju lite problem med namn och mina barn verkar det som. När Victor föddes var namnet redan bestämt sedan länge, men ändå började jag kalla honom för Ludvig (ett namn som aldrig ens varit uppe till diskussion). Jag vet inte varför, men han såg väl ut som en Ludvig antar jag (i mina ögon i alla fall). Det tog nästan 3 månader innan jag kunde säga Victor utan att det lät som "Lud-Victor". Även den här gången har jag problem. Axel blir titt som tätt såväl Sixten som Alex. Mycket irriterande! Sixten var ju ett namn vi funderade på, men eftersom vår ena katt heter det så valde vi bort det. Alex är väl bara för att det är så likt Axel, och för att en grannkille heter det. Får se hur länge det dröjer innan jag kan säga Axel obehindrat ;).

Pussen & Kramen
/Ango

4 kommentarer:

Anna sa...

Elisabet är hebreiskt och betyder "Gud är fullkomlighet", även "Gud är min ed"

Elias är också hebreiskt och betyder "min gud är Jahve" eller "Herren är Gud".

Om man tar era namn i namngeneratorn ska er son heta Filip! :) http://www.svenskanamn.se/namn/namngenerator

Kram!

Barbro sa...

Hej Ango! Jag hade missat allt som hänt dig de senaste dagarna.
Det såg ut att ha gått jättebra och tänk att de små kan vara så otroligt goá och mjuka.

Grattis, Grattis, Grattis!
till lille Axel!
Mys och må gott, kram Barbro.

Kerstin sa...

Elis är ju också inte variant. Inte lika vanlig som Elias, men har samma ursprung.
//Kerstin

Kerstin sa...

"Elis är ju också en variant." ska det stå =)

Populära inlägg