fredag 12 november 2010

Svårt att lägga livspusslet!

Ibland undrar jag om det inte är något fel på min hjärna. Fast när jag tänker efter så är det bara att jag har huvudet fullt mest hela tiden och att jag då glömmer både det ena och det andra är väl inte konstigt?! Trots det får jag så dåligt samvete när jag glömmer och det drabbar mina barn. Den senaste tiden har jag glömt 2 saker som båda har drabbat Victor. Torsdagen före höstlovet hade de halloweenfest i hans klass. Det glömde jag. I onsdags skulle de ha idrott för första gången och han skulle ha idrottskläder med sig, det glömde jag. Visst, han kan också komma ihåg, men det är inte så lätt när man är 6 år och inte ens kan veckodagarna liksom. Det känns så förbannat trist att det drabbar samma barn. Victor bryr sig inte nämnvärt som tur är. Han tar det hela med ro, eftersom det har löst sig ändå.
Med 3 barn i skola, där den ena har läxor 4 dagar/vecka, den andra 2 dagar/vecka, där idrott i skolan är på måndagar och onsdagar för den ena, onsdagar (udda veckor) för den andra och på fredagar för den tredje...där det dessutom är bad på måndagar (jämna veckor) för den ena, och fredagar (jämna veckor) för den andre. Lägg därtill min egen utbildning (jadå, jag pluggar på heltid fortfarande) och har fullt upp med att komma ihåg inlämningsuppgifter och deadlines. Så är det mitt café. Endast 2 veckor gammalt ännu, så jag har inte riktigt fått några fasta rutiner, och det är mycket att tänka på (bara att komma ihåg att beställa bröd före kl 10 t ex). Så tillkommer det ju andra saker också; BVC, tandläkare, fritidsaktiviteter och nu kör vi lite utvecklingssamtal här på höstkanten också. Jag skriver upp i min almanacka (min fickkalender glömmer jag bara att titta i), men jag missar saker ändå (speciellt sånt som drabbar barnen då). Beklagade mig för maken och han skakade bara på huvudet och sa: "Jag skulle aldrig klara av att hålla reda på det där". Nej, det är faktiskt inte konstigt att det känns tufft att få ihop ett livspussel ibland. Speciellt inte som jag går upp kl 5:30 varje vardag (7 på helgerna) och jobbar till kl 18. På morgonen och kvällen ska jag hinna planera och förbereda mitt liv, barnens skolsaker (påminna dem, för packning och sånt får de faktiskt fixa själva) och fundera på caféets morgondag!

Pussen & Kramen/Ango

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är inte alltid lätt att komma ihåg allt. Även om det ofta är så att man på något vis har alla de olika 'kom ihågen' programmerade i kroppen, så händer det ju att man glömmer. Både detta och de medföljande skuldkänslorna är dessvärre oundvikliga. :/

Jag har genom åren testat olika sätt att påminna mig själv om saker som är viktiga att komma ihåg, bland annat genom lappar på ytterdörren, kylskåpet eller badrumsspegeln.

Räddningen kom dock med google-kalendern! Där skriver jag upp ALLT, till och med vilken middag som ska lagas.

Fördelarna med kalendern är att man kan sammanföra flera olika kalendrar till en och enkelt hålla isär de olika kategorierna med färger. Jag har en färg för mat, en för barnens aktiviteter, en för jobbsaker, en för personliga påhitt osv.

I barnens kalender har jag fört in läxor, gymnastik och bad, läkarbesök, aktiviteter som balett och scouter och annat som är bra att komma ihåg.

Nu är ju både L och A duktiga på att påminna om gymnastikkläder och så, men jag har ändå påminnelse på det mesta i deras kategori både som popup på skärmen (där jag oftast sitter) och som mail (som även plingar till i mobilen).

Det är svårt att glömma med google, så den rekommenderar jag starkt! :)

Mamma J sa...

En stor väggkalender där hela familjen kan läsa och hjälpa till att komma ihåg är min rekommendation!

Min kompis med fem barn varav 4 i skolåldern med allt vad det innebär av det "vanliga" och dessutom fritidsintressen såsom hockey, gymnastik, tennis och gitarrlektioner - har en stor whiteboard med varje persons namn och ett rutsystem för varje dag. Där skrivs allt det där upp som måste kommas ihåg varje vecka. Enkelt och översiktligt för alla inblandade - den sitter dessutom i hallen så att man kan slänga ett öga på den innan man går iväg till ex skolan. Genom detta kan barnen hjälpa till att komma ihåg saker tillsammans åt varandra och pappan kan inte slinka undan han heller.

Mitt tips till dig!

appi sa...

Usch ja, det är inte roligt när man glömmer saker och det går ut över barnen. Man får så dåligt samvete.

Vi har haft en väggkalender under årens lopp, när barnen var små, där det fanns 6 kolumner. Varje blad var en vecka så rutorna var skapligt stora att skriva i. Vi (som är 4 i familjen) hade varsin kolumn, en hade vi för gemensamma grejer och en var matlista. Den kalendern har räddat oss många gånger.

Ha det bra!

Hanna Brandt Gonzalez sa...

Hej

Ja, att få livspusslet att gå ihop är inte alltid lätt. I vår familj har vi både en familjealmanacka där vi skriver in större händelser OCH ett veckoschema där vi skriver in allt från läxor till matsäckar, middagsmat och vem som hämtar och lämnar...

Just nu fokuserar Unionen just på livspusslet - att få privatliv och arbetsliv att fungera. Det är ju en ständigt aktuell fråga, inte minst för oss småbarnsföräldrar! Gå gärna in på vår hemsida och få fler tips och idéer! www.unionen.se

Med hopp om en härlig dag i balans!

Hanna Brandt Gonzalez
Marknadschef Unionen

Boktokig Eva Boström sa...

Inte konstigt att du glömmer! Min hjärna la av efter att ha läst hälften av allt du skulle komma ihåg!

Jag glömde stortjejens överdragsbyxor hemma på morgonen idag. Fick åka hem och hämta dem efter att ha lämnat tjejerna på förskolan. Kändes väl... sådär. När jag trodde att jag äntligen skulle komma en dag i god tid till jobbet för att kunna förbereda. Nåja, jag får skylla mig själv!!! Men kakorna som jag skulle bjuda på fredagsfikat kom jag i alla fall ihåg!

Populära inlägg