fredag 12 november 2010

Svårt att lägga livspusslet!

Ibland undrar jag om det inte är något fel på min hjärna. Fast när jag tänker efter så är det bara att jag har huvudet fullt mest hela tiden och att jag då glömmer både det ena och det andra är väl inte konstigt?! Trots det får jag så dåligt samvete när jag glömmer och det drabbar mina barn. Den senaste tiden har jag glömt 2 saker som båda har drabbat Victor. Torsdagen före höstlovet hade de halloweenfest i hans klass. Det glömde jag. I onsdags skulle de ha idrott för första gången och han skulle ha idrottskläder med sig, det glömde jag. Visst, han kan också komma ihåg, men det är inte så lätt när man är 6 år och inte ens kan veckodagarna liksom. Det känns så förbannat trist att det drabbar samma barn. Victor bryr sig inte nämnvärt som tur är. Han tar det hela med ro, eftersom det har löst sig ändå.
Med 3 barn i skola, där den ena har läxor 4 dagar/vecka, den andra 2 dagar/vecka, där idrott i skolan är på måndagar och onsdagar för den ena, onsdagar (udda veckor) för den andra och på fredagar för den tredje...där det dessutom är bad på måndagar (jämna veckor) för den ena, och fredagar (jämna veckor) för den andre. Lägg därtill min egen utbildning (jadå, jag pluggar på heltid fortfarande) och har fullt upp med att komma ihåg inlämningsuppgifter och deadlines. Så är det mitt café. Endast 2 veckor gammalt ännu, så jag har inte riktigt fått några fasta rutiner, och det är mycket att tänka på (bara att komma ihåg att beställa bröd före kl 10 t ex). Så tillkommer det ju andra saker också; BVC, tandläkare, fritidsaktiviteter och nu kör vi lite utvecklingssamtal här på höstkanten också. Jag skriver upp i min almanacka (min fickkalender glömmer jag bara att titta i), men jag missar saker ändå (speciellt sånt som drabbar barnen då). Beklagade mig för maken och han skakade bara på huvudet och sa: "Jag skulle aldrig klara av att hålla reda på det där". Nej, det är faktiskt inte konstigt att det känns tufft att få ihop ett livspussel ibland. Speciellt inte som jag går upp kl 5:30 varje vardag (7 på helgerna) och jobbar till kl 18. På morgonen och kvällen ska jag hinna planera och förbereda mitt liv, barnens skolsaker (påminna dem, för packning och sånt får de faktiskt fixa själva) och fundera på caféets morgondag!

Pussen & Kramen/Ango
Skicka en kommentar

Livets skörhet

Den senaste tiden har jag blivit påmind om hur skört och bräckligt livet är. Det började med att min faster dog pga blodförgiftning i april....