fredag 10 april 2009

Påskkärringar

Igår var Paulina, Simone och en kompis till dem ute och var påskkärringar. De gick runt och ringde på hos grannar och andra som de kände och fick ihop både pengar och godis. Som sig bör lämnade de såklart påskhälsningar som tjejerna suttit och ritat och målat själva.
Jag är ganska allergisk mot det tiggeri som barnen ägnar sig åt, och jag håller benhårt på traditioner (i alla fall i dessa lägen). Idag är det vanligt att barn kommer, utklädda till påskkärringar, på påskafton och tigger godis. Varför? Ska de vara påskkärringar får de komma rätt dag, dvs på skärtorsdagen, och jag förväntar mig någon form av påskhälsning (teckning, eller varför inte en sång?) i utbyte mot godis.
Vad tycker ni? Tycker ni att det är ok oavsett vilken dag barnen kommer? Oavsett om de ger något i utbyte eller inte? Jag känner att jag kanske är lite väl konservativ i mitt tänkande, men samtidigt tycker jag inte att barnen ska lära sig att gå runt och "tigga" godis, utan lära sig att ge något tillbaka.

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg