torsdag 27 augusti 2009

Mattips önskas

Mamma och min morbror har rensat frysen hemma hos mormor. Vi har fått med oss MÄNGDER av mat hem. Dels var det säkert 15 stora folieformar med hemmagjorda kåldolmar och kålpudding som mormor har gjort (de klarade inte av att äta det nu), och så har vi fått med mat som de inte "klarar" av att laga till själva (tyvärr är matkunskapen dålig...och vi är en restaurangfamilj från början). I tisdags när vi åkte hem från Linköping hade vi med oss helgskinka (3 kg), fläskytterfilé (1,2 kg), laxfiléer (6 st), benfri kotlett i bit (4-5 kg), frysta grönsaker, ostkaka, några citronkakor och så en stor bit entrecôte. Nu behöver jag er hjälp!
Vad gör man med entrecôte? Jag tycker att det är det mest överskattade kött som finns, och kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara så förbaskat dyrt. Det är lite kött, massor av senor och fett i det. Av den anledningen har jag aldrig köpt köttet själv och tillagat, utan bara ätit det på restauranger (där jag inte har beställt det själv, utan det har varit förbeställt). Nu har det hamnat en köttbit i min frys, och jag vill ju i alla fall ge det en chans innan jag ger det till katterna ;).
Kan man göra nåt annat än att bara steka det i skivor? Helsteka biten i ugn? Vilken temp ska köttet ha när det är klart i så fall (det kanske står på termometern förresten)? Ge mig tips!

Pussen & Kramen
/Ango

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Banka, marinera det väl och grilla - hade jag gjort.

Annars så brukar jag banka, marinera väl och steka lätt - då blir det inte segt utan bara gott!

Jag tycker nämligen precis tvärtom än vad du tycker ;-)

Ango sa...

Mamma J:
Tur att smaken är som baken ;). Ska testa att banka det ordentligt innan.
Kanske har jag bara haft otur (fast R är av samma åsikt och vi har inte ätit det tillsammans) när jag ätit det ute. Har ändå ätit det på "finare" restauranger med kockar jag vet kan sitt jobb. Tycker det alltid är några små seniga otäcka bitar som man letar efter lite kött på som hamnat på tallriken.
Ska definitivt testa att göra det själv och se om jag ändrar uppfattning ;).
Tack för tipsen!

Populära inlägg