måndag 17 augusti 2009

I den här kommunen ska man inte vara barn!

Ännu en gång har kommunen jag bor i visat att barn inte är något viktigt! Barn är en bisak som kan behandlas utan någon som helst respekt.
När det gäller skola och barnomsorg är den här kommunen ett stort skämt! Jag tänker inte dra alla idotiska grejer de gjort, för jag har inte så mycket tid att skriva, utan ska bara ta de två senaste grejerna:
Jag ska ju (förhoppningsvis) vara föräldraledig nästa år. Jag såg fram emot att vara "ledig" på heltid, utan studier, men så kommer det inte bli.
Victor ska gå sina allra sista månader på dagis i januari till juni 2010, innan han ska börja skolan. Av den anledningen skulle han få gå sina 15 timmar/veckan istället för att vara hemma på heltid (det märks nu efter 10 veckors ledighet hur mycket han saknar sina kompisar). Så har någon idiot (ja, något positivt kan jag inte kalla personen) kommit på att ALLA 15-timmarsbarn i vår kommun ska gå på en EGEN avdelning. Victor skulle alltså slitas upp från sina kompisar och sitt dagis som han gått på i nästan 4 år, för att placeras på en helt ny avdelning, med nya barn och nya fröknar i knappt 5 månader. Skulle inte tro det, va?! Aldrig att jag går med på ett så idiotiskt förslag (hur sjutton har de kunnat klubba igenom detta?).
Alternativen är ju då att jag har en sysselsättning förutom min föräldraledighet eller att Victor är hemma med oss på heltid. Som jag skrev tidigare så behöver Victor sina kompisar och "sin" tillvaro på dagis (med en sprillans nyfödd bebis blir det heller inte så mycket aktiviteter i början, så det blir mest att vara hemma, vilket jag inte tycker är ok för honom). Det finns bara ett alternativ kvar; att jag pluggar på halvtid (på distans). Jag gjorde det när Victor var liten och vet att det funkar jättebra. I och med att jag ska plugga får Victor gå 20 timmar/veckan på dagis. Tanken är då att han ska gå måndag till onsdag kl 8 -13. Då är hans tider synkade med tjejernas (som går i skolan 8 - 13:30). Då får han sitt dagis, men får också vara hemma med oss. Det blir 18 timmar/vecka han är på dagis, vilket är perfekt. Synd bara att jag egentligen inte vill plugga, men jag får söka några "lull-lull-kurser" bara för att...

Det andra då;
Paulina börjar i 3:an nu. I ettan fick de en jättemysigt lärare, som visade sig skulle ha bebis lagom tills de skulle börja tvåan. De fick då en underbar vikarie som de hade i hela tvåan. Nu kommer läraren från ettan tillbaka...på halvtid. Vi har försökt få dem att ha kvar vikarien från tvåan....men se det gick inte (MBL och annat satte käppar i hjulet). Dessutom hade läraren från ettan rätt att få tillbaka sin tjänst (det säger jag inte emot).
Idag kom det ett brev med hur det kommer se ut i trean. Det kommer inte vara vikarien från tvåan, men inte heller läraren från ettan, utan en helt ny person. Läraren från ettan kommer de ha en enda dag i veckan, på torsdagar.
Det känns ju riktigt pissigt att de ska få nya lärare varje år. Nästa år blir det ju också nya lärare, när de börjar fyran.
Nej, som sagt, barn är bara skit att vara i vår kommun. Nu tänker ni; Men gör något! Protestera! Jo, det ska man såklart göra. Jag har gjort det hur många gånger som helst. Ingen annan förälder gör så mycket (jo, de ringer mig och frågar om jag har några förslag, varpå jag väljer att agera). Jag orkar inte hur mycket som helst (även om det gäller mina barn), och framför allt inte idag med allt som hänt (och min otroliga oro för mitt ultraljud imorgon).
Jag kommer väl göra som alla andra då; gilla läget...

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Heelt sanslöst!

Man blir helt och hållet mållös!

Och sedan orkar man ju inte hålla på och slåss mot väderkvarnar hur länge som helst heller...

Man skulle önska att vi fick en regering som drog upp TYDLIGA riktlinjer för hur det skall gå till med omsorgen om våra barn. NÄR skall de fatta att alla dessa felprioriteringar bara gör att man får större problem i slutänden?!

Populära inlägg