lördag 15 augusti 2009

Julklappar

När jag var nere i Linköping i torsdags berättade min morbror att han, för ett par veckor sedan, hade lämnat in de smalfilmer jag hade med mig för ett tag sedan, för att få dem överlagda på DVD. Detta var ett önskemål från mormor, då det är mycket film från när jag var liten och mycket som är på mormor och dem hon umgicks med då. Mormor såg väldigt mycket fram emot att få titta på DVD:n. Nu hann hon inte göra det, eftersom filmen inte hann bli klar innan hon dog. Hur som helst så hade vi sagt att DVD:n som de får, gör vi en säkerhetskopia av på datorn, och sparar på en extern hårddisk, och bränner kopior till dem som vill ha.
Min morbror berättade att mormor hade sagt till honom när han skulle lämna in filmerna, att han skulle göra en extra kopia till mig, och den kopian skulle jag få i julklapp! Dessutom fanns det ännu en julklapp gömd till mig i ett skåp! Det kommer bli en makaber jul i år!

Det kommer bli första julen utan mormor! Även om jag firat julafton utan henne de senaste 9 åren (förra året firade vi hemma hos henne, och det är jag otroligt glad över, men det var första julafton med henne sedan 1999), så SKA hon finnas där. Jag ska kunna ringa henne på kvällen den 23:e, och på förmiddagen den 24:e... Så blir det inte i år! Vi har sagt till mamma, moster och morbror att de är hjärtligt välkomna hem till oss på julafton. Vi kommer vara alla 7 här hemma, jag kommer vara höggravid (hoppas jag i alla fall) och det kommer bli en märklig jul. Jag vill gärna att de kommer till oss. De vet inte ännu, såklart. Alla är fortfarande i chockfasen, och har svårt att tänka klart!

Begravningen är spikad, till 3:e september kl 11. Just idag känns det som om jag inte kommer klara av att vara med på begravningen. Jag kommer ju att vara där, såklart, men det kommer bli det absolut jobbigaste jag någonsin gjort i hela mitt liv.
Fan vad jobbigt det är!

Pussen & Kramen
/Ango

3 kommentarer:

Amy sa...

Jag kunde inte vara med på min mormors begravning (det var 2 år sen) och det var nog ännu värre.
Sänder en massa styrke kramar.

Mamma J sa...

Vilken fantastisk julklapp mormor ordnat till dig, så otroligt sorgligt dock att hon inte fick överlämna den själv.

Jag lider verkligen med dig. Att vara med om det du går igenom nu är jobbigt för vem som helst, men att göra det gravid när alla känslor liksom förstärks ett par hundra gånger, förstår jag gör det hela ännu mycket tyngre.

Kram på dig!

Suzan sa...

beklagar sorgen o hoppas d blir en fin begravning..


ps, vet du om att du har verifieringskoden på när man kommenterar.. jätteirriterande!

Populära inlägg