onsdag 3 september 2008

Skola, skola, skola

Nu har andra veckan på höstterminen dragit igång, och det betyder att alla mina tre kurser är igång. Första kursen började förra onsdagen, och de andra två började i måndags och igår. Jättekul, även om jag känner mig lätt förvirrad fortfarande, men det är ju ett normalt stadium för mig antar jag...
Jag skulle ju läsa Rättspsykologi och Familje- och föräldraskapspsykologi från högskolan i Kristianstad, men den skolan verkar vara mer än lovligt seg och strulig så jag struntar helt enkelt i de kurserna. Vad är det som är så ngativt med den skolan då? Jo, i båda kurserna jag sökt skulle jag tillgodoräkna mig tidigare lästa kurser. Jag skickade in pappren 2½ vecka innan kursstart...och nu, 4 veckor senare har jag fortfarande inte hört något. Jag vet inte om jag får tillgodoräkna mig de kurser jag har läst tidigare. Mailade läraren på första kursen och hon svarade jättesnabbt, men visste inte hur jag skulle göra (börja läsa på kursen eller vänta in besked). Hon bad mig vända mig till kursansvarige för att kolla med henne. Mailade henne för att få råd om hur jag ska göra, men inget har jag hört. Nu läser jag andra kurser istället, och ser fram emot det!
Ikväll har vi första riktiga föreläsningen på kursen jag läser på campus, och det ska bli kul. Skönt att få träffa lite folk om inte annat. Man blir ju ganska ensam när man läser på distans!

Jag har ju tänkt bli klar med en kandidatexamen efter nästa termin, och börja jobba lite samtidigt som jag läser för att ta min magister som jag vill ta. Har börjat kika lite efter hur det ser ut på arbetsmarknaden nu. Jag blir alldeles nervös när jag ser vilka kvalifikationer som krävs (flerårig erfarenhet från yrket) och tanken på att JAG ska jobba med nåt mer avancerat än att leda skift på McDonald's eller sitta i kassan i en mataffär. Ja, nu är det inget fel på de yrkena (bäst att skriva det så ingen tar illa vid sig). Jag har jobbat på McDonald's från 1994 och fram till för 2 månader sedan när jag lämnade in min uppsägning, och kassaarbete har jag också flerårig erfarenhet av. Det känns bara så konstigt att JAG ska kunna titta på yrken som kräver mer än grundskoleutbildning.
Tyvärr ser det inte så jätteljust ut på arbetsmarknaden för min del, men det kan ju hinna ändras, och skulle det vara så att jag inte hittar nåt jobb, så gör det inget för egentligen ska jag inte ta min kandidat förrän om 1 år, jag kan få hjälp med praktikplats genom skolan så man får in en fot inom yrket man vill ha i 1 termin (räknas med i utbildningen) och jag kan läsa min magister på heltid om det är så. Ändå är det ju kul att se vad som finns (och inte finns) och kanske läsa om just DET jobbet och se vad som krävs, och kanske komma på att jag vill läsa någon mer kurs för spetskompetensens skull.

Min dator som inte mådde så bra efter min vattning förra veckan mår fortfarande inte bra.Har pratat med Fujitsu-Siemens-supporten och de, precis som vi, tror att moderkortet har kortslutit. Men så bra, då är det bara att köpa ett nytt moderkort, tänkte vi...Men nä nä nä, så enkelt är det inte! Moderkortet till datorn går INTE att köpa... Nu letar jag begagnat moderkort, eller en begagnad likadan dator. Hittar jag ingen får det bli försäkringen...


Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg