onsdag 17 mars 2010

Jag gissade fel

Axel vägde inte alls 5,5 kg, "bara" 5090 g. Han är alltså mindre än Simone vid samma ålder.
Det roliga med Axel är att han var en kopia av Victor när han föddes och de första veckorna. Nu är han galet lik Simone istället. Får se om han också blir en blåögd lintott!

När jag kom till BVC idag frågade vår sköterska om det gick bra med maten. Jag höll på och klä av Axel då, och hon tittade på honom och skrattade och sa att det verkade det göra. Han är en liten knubbis ;).
Senare var vi på VC igen, för att Simone skulle till läkaren. Då träffade jag min BM. Jag har inte sett henne på nästan 2 månader så det var jätteroligt. Hon tittade på Axel och sa "En välmående liten kille!" ;). Det är jättekul med en liten knubbis måste jag säga!

Ja, Simone var hos läkaren idag. Tyvärr fanns det ingen tid hos vår läkare, utan vi fick en annan läkare, som jag hört en del negativt om. Läkaren ropade upp Simon, men vi fattade att det var oss eftersom vi var de enda i väntrummet. När vi kom in på undersökningsrummet sa Simone att hon hade blivit uppropad som Simon, och så fnissade hon lite. Läkaren tittade på datorn och jag sa; "Ja, Simone är det ju". Läkaren sa då "Ja, det är ju dina föräldrars fel som döper dig till ett sånt namn.". Eh, va? Hur jävla svårt är det att uttala Simone? Jag sa att det är faktiskt inte så himla ovanligt namn. Då svarade läkaren "Ja, man kanske inte brukar stava Simon med e på slutet.". Nej, just det! Blev rätt sur på läkaren, även om hon var lite bättre sedan. Tyckte att det var en så korkad kommentar av henne att säga att det var vårt fel att hon inte kunde skilja på Simon och Simone (vilket hon indirekt sa).

Pussen & Kramen
/Ango

1 kommentar:

Mamma J sa...

Suck.

Är det sedan konstigt att en del barn inte kan uppföra sig - när de vuxna (och bildade - skall väl en läkare klassas in som väl?!) inte kan!!

Men, men - social kompetens verkar inte ingå i läroplanen för läkare - har de det så är det bara en bonus. Jag har faktiskt tänkt på det - varför gör man inte fler typ "lämplighetsprov" till den typen av utbildningar?

Nej, är du rejält nördig och har superhöga betyg så kan du bli läkare. Men, att du inte har kompetens nog att föra ett vanligt samtal med din patient - det har inte med saken att göra... Sist vi sprang på en läkarkandidat på vårt sjukhus som är ett universitetssjukhus så var det preciiis en sådan - en sådan där kille som aldrig har tilltalat en människa han inte känner förut, en sådan där som bara har hängt över böckerna i hela sitt liv... En patientkontakt blir nästan omöjlig då. Och ännu hellre om det kommer till ett barn. Ett blygt barn.

Suck.

Populära inlägg