tisdag 30 mars 2010

Gnällsjuka som diagnos?

Idag har jag varit på VC för att ta ett nytt sköldkörtelprov. Redan när jag sa till i receptionen fick jag veta att inte mindre än tre sköterskor var sjuka, så det var bara en sköterska som jobbade ensam på labbet. Visst, sa jag, inga problem alls. Vi hade inte bråttom så det gjorde inte ett dugg. Jag var ju övertygad om att S som jobbade på labbet gjorde så gott hon bara kunde.

När vi suttit och väntat en stund och lyssnat på en gubbe som också satt och väntade blev jag riktigt sur...på gubben. När han dessutom ropade in på labbet och frågade om det var hans tur snart, hans tid hade passerats med 25 minuter redan (alla andra fick vänta i 1 timme). Ok, att han frågar, men man kan göra det på ett trevligt sätt, inte som han gjorde. Han hade dessutom suttit och sagt att han tilldelats en KVINNLIG och UTLÄNDSK kvinna som husläkare (den där läkaren som jag skrev om tidigare när Simone hade varit där). Visst, jag gillar inte den läkaren, men inte fan sitter jag och talar nedsättande om henne pga etnicitet eller kön. Jag gillar inte henne som person. Den här gubben däremot verkade aldrig ha varit hos en kvinnlig läkare för han sa; "Ja, man har ju hört att de ska vara ambitiösa i alla fall!". Kommentarer som fick mig att se rött.
När gubben ropade in på labbet kunde jag inte hålla tyst längre, utan tyckte att det säkert skulle bli hans tur snart. S jobbade på så snabbt hon kunde och mer än så kunde hon inte göra. Han började direkt försvara sig och han ville ju bara veta när det var hans tur...och det var ju inte brottsligt (avslutade han i princip varenda mening med). Självklart inte, sa jag, men man kan ju fråga på ett trevligt sätt. Han svarade då att han inte tillhörde de trevliga personerna. Jag gjorde det, men inte han sa han. Att han var otrevlig hade med hans sjukdom att göra. Jasså, så gnällsjukan är en etablerad diagnos numera?

Just det: Glömde ju skriva att gubben sa att "man måste ju stå på sig, för man vet ju hur det fungerar på såna här ställen!". Enligt honom var jag för ung för att förstå det. Klart jag är ju inte gammal och bitter ännu!

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg