torsdag 25 juni 2009

God morgon, god morgon!

Jag vet att jag är dålig på att uppdatera, men blogglustan har försvunnit lite. Jag borde uppdatera min bok- och filmblogg också. Jag har några böcker och ett par filmer som ska läggas in, men dethar jag visst ingen ork med...
Jag har börjat blogga "kommersiellt ideellt" (får man väl kalla det, eftersom jag inte tjänar något på det, utan gör det för att det är roligt). Jag fick en förfrågan för ett par veckor sedan om jag ville börja blogga på en nystartad sajt som heter glutenfriatorget.se, en sajt för alla med celiaki och för dem som vill veta mera om celiaki av olika slag. Eftersom Simone har det, så bloggar jag som anhörig/förälder. Jag tillfrågades också som jag ville skriva ett reportage, vilket jag också har gjort och finns att läsa under "Glutenintoleranta berättar".

Sommaren har kommit med buller och bång, tack för det! Solen skiner och det är härligt varmt ute, så vad gör jag då? Jo, häckar i soffan såklart! Tröttheten hade blivit bättre, men värmen gör att den kommer tillbaka igen...liksom illmåendet som blir värre av värmen. Tur att barnen är stora nog att roa sig själva.

Victor cyklar fortfarande omkring som en galning, och njuter av sin nyvunna frihet på två hjul. Både nu och då kommer han och säger: "Titta mamma, jag kan cykla utan stödhjul". Han har nog inte fattat det själv ännu, gulleplutten!

På lördag ska vi åka på loppis. Mina svärföräldrar säljer på loppis varje helg, och nu frågade Paulina om inte vi också kunde göra det. Visst, sa vi det kan vi göra. Barnen får rensa bland sina saker och plocka ut sånt de vill sälja.
Är ni i närheten av Snebro (Södertälje) på lördag mellan kl 10 och 16 kan ni kika förbi (det är många som säljer när det är så fint väder)!

Idag är det sista dagen på Öppna förskolan för den här sommaren. Simone ska gå dit, inte Paulina. De skulle ha någon konsert och utställning, och så skulle pizza beställas från pizzerian! Snacka om fest! Eftersom Simone är glutenintolerant väckte det såklart funderingar hos personalen på ÖF, men en av tjejerna ringde för ett par dagar sedan och kollade om Simone skulle komma idag och hur de kunde lösa problemet. Jag gav några tips, och det lutar mot att Simone får en pizza från pizzerian, men på en glutenfri botten som de köpt färdig i butik. Jag tycker det är så underbart när människor ser lösningar och inte problem! På ÖF har det aldrig någonsin varit något problem för Simone. De ser till att det finns glutenfria alternativ hemma, finns det inte springer de till affären och fixar. Jag har erbjudit mig att ta med och lämna (det finns ju fler som besöker vanliga ÖF, som har celiaki) så de har t ex knäckebröd och smörgåsrån, men det vill de inte veta av.
Medan Simone är på ÖF ska jag och de andra två barnen åka till Västerås och handla på Biltema. Efter Biltema blir det McDonald's. En alldeles lagom ansträngande dag med andra ord!

Ja, just det. Kanske skulle nämna kattungarna. De har hunnit bli 2 veckor gamla nu. Ögonen är öppna och de börjar ha mer vakenperioder och visar sin nyfikna sida. Lite mer personligheter börjar visa sig och det är nu de små dunbollarna börjar bli roliga!

Pussen & Kramen
/Ango

Inga kommentarer:

Populära inlägg