torsdag 4 juni 2009

Skolavslutning och inskrivning klart

Idag var det dags för Simones skolavslutning. Tyvärr gjorde vädret att man var tvungen att flytta avslutningen inomhus, istället för att ha den utomhus på ett jättemysigt ställe. Nu blev det ju bra ändå. Barnen fick sjunga och dansa, och visa hur otroligt duktiga de var.
Det var meningen att man skulle ta med sig en fikakorg och fika efteråt, men eftersom jag skulle på inskrivning, så struntade vi i att fika där. Jag tyckte att vi kunde fika hemma istället, vilket barnen också ville. Nu slutade avslutningen ganska tidigt, så vi hann åka och hämta Simones nya bikini (High school musical) som hade kommit, och handla mat (pytt-i-panna önskades), innan det var dags att åka till barnmorskan.

Barnmorskan var en ny bekantskap för mig. Jag har haft en annan vid de andra tre graviditeterna. Den här barnmorskan fick jag ett rejält förtroende för direkt. Min gamla var ganska virrig och man fick ofta upplysa henne om vad som gällde, för hon hade inte riktig koll, tyvärr.
Barnmorskan och jag pratade om allt möjligt, bl a min vikt. Jag berättade att jag hade börjat gå ner i vikt, och så kom det här emellan. Hon tyckte att jag verkade ha en mycket sund inställning till min kropp, och hon tyckte inte att jag var så överviktig (det tackar jag för ;)).
En massa prover togs, de första som urinprov (äggviteämnen) och hb var jättebra (hb:t var 132). Det känns ju bra. Eftersom jag inte äter folsyra tyckte hon att jag skulle gå och köpa det direkt, vilket jag ska. Folsyra kan även minska missfallsrisken!

Vi pratade om fosterdiagnostik eftersom jag har passerat 35 år. Det var bara fostervattensprov som gjordes i det här landstingen (NUPP och KUB kunde man göra i andra landsting, men de får man betala själv då). Jag måste nog fundera på om det verkligen är värt det!
Vidare berättade hon att ett tidigt läkarbesök behöver göras, med ul/vul, för att säkerställa hur långt jag gått i graviditeten. Ska jag göra ett fvp, så är 2 veckor hit eller dit stor skillnad i och med att provet görs runt v 14. Enligt mig är jag i v 7+1, men enligt sista mens är jag i v 9+3. Det är ju rätt stor skillnad faktiskt.
Jag ska också få en läkartid för att prata om snitt, i och med att det blir mitt 4:e snitt, och de räknar med att det blir ganska komplicerat (det förra var väldigt komplicerat). Jag vill också få papper att skriva på så de gör en sterilisering när de ändå har mig öppen (enda gången de steriliserar i vårt landsting). Det finns en hel del att ta ställning till framöver alltså. Nu väntar jag på att bm ska ringa och meddela en läkartid, som hon hoppades att hon skulle få till nästa vecka på spec.mvc.

Pussen & Kramen
/Ango

4 kommentarer:

Mamma J sa...

Eh, vad menade du nu? Enda gången de steriliserar är när de ändå har dig öppen? Men, de som vill steriliseras utan kejsarsnitt? Nu är jag förmodligen rätt korkad, känner jag...

Ango sa...

Mamma J: Precis så är det! I vårt landsting (eller var för 5 år sedan, och jag tvivlar på att de ändrat det) steriliserar man bara kvinnor vid en redan öppen bukoperation, som vid kejsarsnitt. Konstigt, men sant. De kanske har undantag om det är någon som har medicinska skäl, men inte om man "bara" inte vill ha fler barn!

Kram
/Ango

Angie sa...

Visst är BM härlig! Jag tycker mycket om henne trots mitt snabba besök.

Mamma J sa...

Så erbarmligt dumt!

Populära inlägg